|
|
|
|
|
|
Yabancı kliplere yerli montaj
Dünyaca ünlü yıldızların yüzbinlerce dolar harcadığı klipler, Türk şarkıcılara "esin" kaynağı oldu. Kenan Doğulu'nun "Aklım Karıştı", Gülben Ergen'in "Kandıramazsın Beni" ve Doğuş'un "Yalnızım" şarkılarının klipleri fazlasıyla tanıdık
Son günlerde müzik kanallarında dönen kliplerin pek çoğu müzikle ilgilenenlere tanıdık geliyor. Hatta bazı klipler birebir kopyalanmış. Pop yıldızı Kylie Minogue'un klipleri en fazla taklit edilenler arasında. Ayşe Hatun Önal'ın "Kırcan mı Belimi" şarkısının sahne tasarımı Minogue'un "It is in your eyes" klibini anımsatıyor. Gülben Ergen'in "Kandıramazsın Beni"si ise seksi şarkıcının "Come into my world" klibini akla getiriyor.
HAYAL GÜÇLERİ ZENGİN Kenan Doğulu'nun "Aklım Karıştı" şarkısının klibi, ünlü yönetmen Chris Cunnigham'ın çektiği klipleri akla getiriyor. Klibin yönetmeni Süleyman Yüksel "Kim yeni bir şey üretebilir ki" derken diğer yönetmenler "hayal güçlerinin" geniş olduğunu iddia ediyor. Olayı hırsızlık olarak yorumlayanlar da var.
*** Bizim klipler fena halde esinlenmiş
Müzik çevrelerinde son günlerde birbirini "andıran" klipler konuşuluyor. Kenan Doğulu'nun, Gülben Ergen'in ve Doğuş'un klipleri akla yabancı örneklerini getiriyor
Yazın sıcak günlerinde izlediğimiz kliplerini pek çoğu bir diğerini "fena halde" andırıyor. Bunlara en vurucu örnek Yurtseven Kardeşler'den İsmail- YK'nin "Üfle!'"adlı klibi. Adeta Amerikalı pop star Michael Jackson'ın "Moonwalker" video klibi karşımızda. Gözleri bağlı, siyah giymiş bir grup insan uzayda bir yer olarak algılamamızın beklendiği, sarı kraterimsi bir dekorda Michael Jackson'ın bütün dans figürlerini yeniden 'yorumluyor'. Örnekler çoğaltılabilir; Ayşe Hatun Önal'ın Madonna'nın "Justify my love" klibini, ışıklı neonlu danslarıyla ise Kylie Minogue'un "It is in your eyes" klibini anımsatan "Kırcan mı Belimi"si ile Hande Yener'in popçu Christina Millian'un kıpkırmızı "When you look at me"sine benzeyen "Balon"u ilk akla gelenler.
ÜNLÜLER KOPYALANDI Bunların yanı sıra bizim kliplerin esinlendiklerinin de esinlendikleri var. Deniz Akel'in yönetmenliğini yaptığı "Kandıramazsın Beni" klibinde dansçı patneri, Gülben Ergen'in ayağını, Eduardo Verastegui'nin (Herb Ritts'in yönettiği "Ain't it Funny" videosunda) Latin dilber Jennifer Lopez'i havaya kaldırdığı gibi aynı figürle yerden kesiyor. Tarkan'ın çoğaltıldığı Nazan Öncel klibiyle aynı günlerde çıkan Gülben Ergen'in bu klibinde tam dört tane Gülben var, akla hemen Kylie Minogue"un "Come into my world " klibi gelse de onun da kaynağı aynı karakterin çoğaltıldığı Hitchcock filmleri. Gülben'in klibinin çıkışının üzerinden çok geçmedi ki baktık yeni klibinde "Bu aşkın katili sensin" Levent Yüksel'i de çoğaltmışlar. Kenan Doğulu'nun "Aklım Karıştı"nın klibi bir yönüyle, (MTV ödülü dahil birçok ödül almış Chris Cunnigham'ın çektiği) Björk'ün "All is Full of Love" klibini hatırlatıyor. Kenan Doğulu'nun klibin iki güzel kızıyla birlikte etrafı (Kenan Doğulu'yu şarkıyı söylerken gösteren) ekranlarla çevrili bir boşlukta havada kalması Cunnigham'ın videolarında sıkça kullandığı bir atmosferdi. Cunningham, "Flex" adlı kısa filminde de boşlukta bir çiftin sevişmesini-dövüşmesini gösteriyordu. Birçok kişi, Kenan Doğulu'nun klibinin Kylie Minogue'un "Put Yourself in My Place" adlı videosuna birebir benzediğini düşünüyor. "Aklım Karıştı" klibinin yönetmeni Süleyman Yüksel ise eleştirileri şöyle cevaplıyor; "Klipte hep kullanmak istediğim bir temayı işledim; havada asılı kalmak, havada olmak, boşlukta olmak... Kylie Minogue'un klibinde de var aynı atmosfer ama o uzay mekiğinde geçiyor. Ekranı çoğaltmak fikri ise sonsuzluk hissi vermek için kullanılan bir görsel teknolojiydi ve maliyet olarak en ucuz dijital efektti. Zaten kim sıfırdan, yeni bir şey üretebilir ki?" Doğuş'un son klibi "Yalnızım" alternatif rock grubu Unkle'ın klibiyle (Thom Yorke ile beraber yaptıkları "Rabbit In Your Headlights" şarkısı) birebir aynıydı. Çekimleri Halil Ulukurt Tüneli'nde gerçekleşen klibin yönetmenliğini Yekta Özbilen yaptı. Doğuş'un klibi için, Unkle'ın yönetmeninden izinli diye bir duyum aldıysak da, iki klip de bir başka Cunnigham klibiyle; Leftfield için çektiği "African Shox" adlı videosuyla benzerlikler gösteriyor. Tünelde, arabalara çarpıp yaralanan adam (Unkle ve Doğuş'un kliplerinden farklı olarak; porselenden yapılmış gibi kırılıyor) aslında ilk kez Cunnigham tarafından popüler müzik dünyasında kullanılmıştı. Unkle'ın klibi de Cunningham'dan mı esinlenmişti? Bir yanda da artık yeni bir şey söylemek, yeni bir şey üretmek imkansız gibi gözüküyor. Varolan görsel birikimden haberi olanlar, kullandıkları öğeleri yeniden dönüştürerek bir anlamda çoğaltıyor, yeniden üretiyor. Ama ya ürettiklerini orjinal sanıp, müthiş bir özgüvenle "ben yaptım, ben çektim, benim eserim!" diye gösterenler... Yani, ya Amerika'yı yeniden ve yeniden keşfedenler?
Adnan Yıldız
|
|
|
|
|
|
|
|
|