Bu sayfalarda sık sık adını dile getirdiğim Amerika'daki hocam Haresh Shah reklamlar ve yayınlarla ilgili şöyle derdi: "Gazete veya dergi bir beste gibidir. Reklamlar da o besteyi tamamlayan ögelerdir. Reklamlar yayını ya güzelleştirir ya da çirkinleştirir. Bu da okur nezdinde algıyı ve satın alma davranışını etkiler." Şu sıra gazeteler bu açıdan sanki şiir gibi. Ekonominin kısmen canlanması, yazılı basının kalıcı etkisi, TV reklamlarındaki uzun reklam kuşakları arasında mesajın kaybolup gitme tehlikesi, reklam vereni basını tekrar keşfetmeye, daha çok özen göstermeye, reklam ajanslarını da basılı reklamları daha bir yaratıcı ele almaya itmiş gibi. Gelin geçen haftaki reklamlara bakıp bir ufuk turu yapalım:
* MNG'nin TV filmleri paralelinde gazetelere verdiği reklam, turuncu ve mavi renklerle yarattığı ferah atmosfer içinde verdiği mesaj (Kargonuz en geç 24 saatte Türkiye'nin dilediğiniz şehrinde. Hem de garantili olarak) ancak bu kadar net vurgulanabilirdi.
* Bizim evde de sevilerek içilen Sarıkız'ın reklamlarındaki sarışın bayan, rastlantı mıdır yoksa büyük uğraş sonucu mu bulunmuştur bilemem, ama ürünün marka ruhuna çok uymuş. Keşke bu kadar dekolte olmasaydı...
* Koçbank'ın "Omlet yapabiliyorsanız, yatırım da yapabilirsiniz" diyen reklamı hem çok dikkat çekici, hem de erkeklerin en başarılı oldukları yemek türünü seçmiş olmasıyla da son derece tutarlı...
* "Bilgi teknolojilerinin arkasında biz varız" sloganıyla çıkan Index firması az ama öz reklam verir. Görsel çözümleme mükemmel. "Enter" tuşu yerine "Index" yazılması kimin fikri ise tebrikler. Bir de iletişimi durdurmasa Index'i rakipleri zor tutacaklar.
* Lojistik hizmetlerdeki tatlı rekabet, halkın bu sektörle ilgili bilgilenmesine hizmet ediyor. MNG ve Aras Cargo gibi Yurtiçi Kargo da 'hız' ve 'hizmet'i birleştirdiği reklamı tasarımıyla gazete sayfasında "patlıyor"...
* Bence turizm reklamlarının yer aldığı sayfalar, gazetenin en bilgilendirici bölümlerinden biri. Bir katalog gibi sanki. İşte bu katolog içinde Öger Group veya Blue Waters gibi, biraz daha büyük, biraz daha ferah ilan verenler, hemen göze çarpıyorlar. Ötekilere de tavsiye olunur.
* Alkım kitapevini kutluyorum. Bizlere yarım sayfada kitap reklamları nasıl birarada verilebileceği örneğini gösterdiler. Ahmet Altan'ın yüzbinler satan kitabının pazarlama harikası yaklaşımın bir benzerini sergiliyorlar.