|
|
|
|
Lorin Maazel Aya İrini'deydi
İstanbul Müzik Festivali'nin en önemli konserlerinden birini geçen salı akşamı izledik. Geçen yıl da dünyanın en iyi orkestralarından Bavyera Radio Senfoni Orkestrası ile İstanbul'da iki konser veren Lorin Maazel, bu defa efsanevi şef Arturo Toscanini'nin adına kurulan 100 kişilik bir orkestra ile katıldı festivale. Aya İrini müzesi şüphesiz İstanbul'un en etkileyici mekanlarından biri. Oda müziği ve resitaller için daha uygun bir mekan bulunamaz. Ama 100 kişilik bir orkestra konseri için herhalde burayı düşünmemek lazım. İstanbul Kültür ve Sanat Vakfı'nın kurucusu Nejat Eczacıbaşı'nı anma konserinde, sahneden çıkan sesleri takip etmek değerlendirmek müziğin coşkusunu, heyecanını hissederek eserin içine girebilmek ne yazık ki mümkün değildi. Lincoln Center'daki akustiği mükemmel salondan Aya İrini'ye gelen Maazel'in nasıl bir sıkıntı içinde olduğunu anlamamaya imkan yoktu. Ortam güzel, fakat akustik kötüydü. Orkestranın ürettiği müziği tüm detaylarıyla dinleyebilmek ne yazık ki olanaksızdı. Salonun değişik yerlerinde bazı sesler hiç duyulmuyordu. Bas seslerin biraz toparlanabilmesi için orkestranın bulunduğu bölümün tavanına asılan ince uzun perde bile bir işe yaramadı. Peki neden konser Aya İrini'ye alındı? Şüphesiz festival yöneticileri de bu durumu biliyorlardı. Ancak İstanbul'un akustiği iyi iki salonu, Lütfi Kırdar ve Cemal Reşit Rey NATO zirvesi nedeniyle haftalar öncesinden kapatılmıştı. Zannediyorum AKM için de benzer sorunlar vardı. Gelelim konsere. Lorin Maazel, Arturo Toscanini Vakfı'nın yıllar süren titiz araştırmalarının sonucu olarak çok zorlu ve özel elemelerden geçen müzisyenlerden oluşan orkestrayla 15 Haziran 2002 tarihinde Strasbourg'daki Palais de la Musique'de verdiği ilk konserde büyük övgüler almıştı. Orkestranın üyelerinden biri de flüt sanatçımız Bülent Evcil'di. Dvorak'ın ABD'de bulunduğu yılların ürünü "Yeni Dünyadan" senfonisi her orkestra için mihenk taşı kabul edilen eserlerden biridir. Orkestra konserin ilk bölümünde bu eseri seslendirdi. Ancak ne yazık ki onların ürettiklerini bizler net olarak duyamadık. Aradan sonra Ottorino Respighi'nin iki senfonik şiiri seslendirildi: Roma Çeşmeleri ve Roma Çanları. Sözünü ettiğim akustik sorunlara rağmen bu iki sevimli senfonik şiirle bile orkestranın kalitesi kendini ortaya koydu. Aslında yalnızca Lorin Maazel'i bir defa daha izlemek için bile bu konsere gidilmeliydi. 5 yaşında keman, 7 yaşında şeflik derslerine başlayan Maazel, ilk 8 yaşında bir üniversite orkestrasını yönetti. Henüz 15 yaşında ABD'de yönetmediği orkestra kalmamış gibiydi. Başarılarla dolu bir hayat.
50 Yılda 150 Konser 1960 yılında ünlü Bayreuth Festivali'ne davet edildi. 1961'de Boston Senfoni Orkestrası şefi oldu. 1965-1971 yılları arasında Berlin Alman Operası'nın sanat yönetmeniydi. 1972-1982 yılları arasında müzik yönetmeni olduğu Cleveland Orkestrası'nı uluslararası düzeye taşıdı. Maazel dünyanın en fazla konser veren şeflerinden biri. 50 yılda 150'yi aşkın orkestrayı, 5 bini aşkın konser ve opera temsilini yönetti. 1988- 1996 yılları arasında Pittsburgh Senfoni Orkestrası'nda ve daha sonra yönettiği Bavyera Radyo Senfoni Orkestrası'nda büyük başarılar elde etti. 3 yıldır New York Filarmoni'nin şefi ve genel müzik yönetmeni. Müzikseverler onu asıl geleneksel yeni yıl konserleriyle tanıyorlar. Viyana'da her yıl 1 Ocak günü öğle saatlerinde verilen bu konserler Johan Strauss valsleriyle ünlüdür. Bu konserlerin değişmez bir kuralı vardır. Finalden bir parça önce yazılmış en iyi vals olan "Güzel Mavi Tuna" seslendirilir. Final parçası ise Baba Strauss'un ünlü "Radetkzy Marşı"dır. Birçok dünya televizyonu konseri canlı yayınlar. Özellikle ABD'den bu konser için özel geziler düzenlenir. Bu muhteşem konseri her yıl başka bir şef yönetir. Konserlerin CD'leri bir hafta içinde piyasaya sunulur. Viyana Filarmoni Orkestrası'nı yeni yıl konserlerinde tam 10 kez Lorin Maazel yönetmiştir. Zaman zaman kemanıyla orkestraya eşlik eden Maazel, güleryüzlü, esprili ve sevimli bir şeftir. Onu bu festivalde bir kez daha izlemek gerçekten hoştu.
|
|
|
|
|
|
|
|
|