|
|
Üst kesimlere ulaşım gazetelerden geçiyor
Reklam verirken yanıtlanması gereken en önemli sorulardan biri de hangi iletişim kanalına ve hangi tür programların önüne, içine ya da arkasına reklamı vermek doğru olur, sorusudur. Burada yapılacak küçük bir hata kurşunu boşa, paraları sokağa atmaya neden olabilir. Bu konu ile ilgili ölçümlemeler TV için AGB, yazılı basın için BİYAK tarafından yapılır. Medyada reklam yeri satın alan şirketler ve ajanslar da bu araştırmalara göre hareket ederler. Karmaşık hesaplama sistemleri vardır. Ve genellikle reklam verenler bu konuda ajanslarına ve medya satın alma şirketlerine teslim olurlar. Ne kadar üstüne vazifedir ve bu işi neden yapmıştır bilinmez ama İstanbul Büyükşehir Belediyesi, reklam verenlerin parmak hesabı yaparak kolayca yollarını çizebilecekleri, hedef kitlelerine en uygun kanal ve programı bulabilecekleri bir araştırma yaptırmış. Diğerleri kadar ayrıntılı olmasa da işe çok yarayacağını düşündüğümüz araştırmanın özetini sizlerle paylaşmak istedik. Belediye, üst ve alt sosyoekonomik grupların televizyon izleme, gazete okuma, radyo ve müzik tercihlerini sorgulamış. Buna göre üst sosyoekonomik gruptakiler en çok haber, yerli dizi ve haber programı izlerken, alt sosyoekonomik gruptakiler yerli dizi, haber ve Türk filmi izlemeyi tercih ediyormuş. Araştırmaya katılan üst sosyoekonomik gruptaki 1201 kişinin yüzde 94.3'ü, alt sosyoekonomik gruptaki 1272 kişinin de yüzde 86.8'i televizyon izlediğini söylemiş. ''Televizyonda en çok izlediğiniz 3 program türü nedir?'' sorusuna, üst sosyoekonomik gruptakilerin yüzde 22.4'ü haber, yüzde 13.7'si yerli dizi, yüzde 8.9'u haber programı, yüzde 7.6'sı belgesel, yüzde 7.4'ü spor, yüzde 6.4'ü müzik eğlence, yüzde 6.2'si yabancı film, yüzde 5.6'sı açık oturum, yüzde 5.5'i yarışma, yüzde 3.8'i Türk filmi, yüzde 2.5'i 'talk show', yüzde 1.5'i de yabancı dizi yanıtını vermiş. Aynı soru üzerine alt sosyoekonomik gruptakilerin yüzde 23.8'i yerli dizi, yüzde 15.6'sı haber, yüzde 15.4'ü Türk filmi, yüzde 10.8'i haber program, yüzde 7.9'u müzik, yüzde 3'ü sabah programı, yüzde 3'ü belgesel, yüzde 2.1'i de yarışma programı izlediğini söylemiş. Araştırma, üst sosyoekonomik grubun yüzde 95.3'ünün gazete okuduğunu, alt sosyoekonomik gruptakilerin yüzde 71.7'sinin ise okumadığını ortaya çıkarmış. ''En çok dinlediğiniz 3 müzik türünü dinleme sıklığına göre sıralar mısınız?'' sorusu üzerine de üst sosyoekonomik gruptakilerin yüzde 21.4'ü Türk Halk Müziği, yüzde 20'si Türk Sanat Müziği, yüzde 19.1'i Türk pop müziği, yüzde 9.1'i yabancı pop müzik, yüzde 6'sı özgün müzik, yüzde 3.9'u da klasik batı müziği dinlediğini, yüzde 7'si ise pek müzik dinlemediğini bildirmiş. Alt sosyoekonomik gruptakilerin yüzde 29.1'i de Türk Halk Müziği, yüzde 10.8'i Türk Sanat Müziği, yüzde 7.9'u arabesk müzik, yüzde 3.1'i Türkçe pop müzik dinlediğini belirtirken, yüzde 44.3'ü müzik dinlemediğini ifade etmiş. Benim ilgimi çeken iki şey oldu: 1. Üst gelir grubunun yüzde 40.5'i Türk Halk Müziği ve Türk Sanat Müziği dinliyormuş... 2. Üst gelir grubunu hedefleyenler için en etkili reklam kanalı gazetelermiş. Diğer rakamlar da ilginç ama en çarpıcısı bu ikisi...
|