Tanrıtanımazlık Dersi
Geçenlerde yabancı gazeteleri karıştırırken, İngiliz öğrencilerin, yakında "tanrıtanımazlığı" okullarda ders olarak göreceğini anlatan dört sütunluk bir habere rastladım... Haber ilgimi çekti. Kararı, okullardaki müfredatı şekillendiren kurul, 16 Şubat'ta "Kamu Politikaları İçin Araştırma Enstitüsü" nün yayınladığı bir raporun ertesinde açıklamış... Okul müfredatını oluşturan kurulun kararını dayandırdığı rapor, okullardaki "din, ahlak ve felsefe" derslerinin içeriğiyle ilgili... Müfredattan sorumlu kurul, bundan böyle dinlerin tanıtılıp, anlatıldığı din dersi konularının içerisine "tanrıtanımazlık, bilinmezcilik, hümanizm" gibi konuları da eklemeyi öneriyor...
*** Böyle bir gelişme durup dururken ortaya çıkmamış... İngiltere'de tüm okullarda din dersi var... Ama aileler isterlerse çocuklarını din dersinden muaf tutabiliyor... Din eğitiminden muaf tutulmuş çocuklar için yeni bir anlayış ve yaklaşım öngörülmemiş.. Mevcut rapor ve o rapora dayalı yeni yönelimler, bu boşluğun doldurulması amacıyla ortaya çıkmış. Şimdi dinsel metin yerine, ahlak derslerine ağırlık veren bir yaklaşım da bu yeni çözümün etkin parçası. İngiltere'de uzun bir süredir "Hıristiyanlaşmaktan" uzaklaşma eğilimi gözleniyor.. Her dört İngiliz'den üçü Hıristiyan olduğunu söylüyor... Ancak, haftada en az bir kez dinsel bir seremoniye katıldığını söyleyenlerin oranı, 1980 yılında yüzde 19 iken, şimdilerde yüzde 7'ye gerilemiş... Gençlerin büyük bir çoğunluğu ise artık din ile ilgili bir hassasiyet göstermiyor... Yetkililer gençlerin kendi aralarındaki görüş farklılıklarına bakmadan tümünü birden çok ciddiye almak gerektiğini söylüyorlar.
*** Raporun yazarı Ben Roggers ise, bugüne kadar tüm çocuklara bir dine ait olmaları yolunda eğitim verildiğini vurguladıktan sonra "ahlakı herhangi bir dine yollama yapmadan tartışabilmeliyiz" diyor.. "Din, ahlak ve felsefe" derslerindeki yeni yaklaşımın babası sayılan Ben Roggers, "Beş yaşından itibaren tüm çocukların Tanrı'ya, ebedi hayata ve dualara inanmayan insanların varlığından haberdar olması gerektiğini" savunuyor...
*** Çocuklara "tanrıtanımazlığı, agnostizmi ve hümanizmi" diğer dinler gibi öğretmek kararı hassas bir konu... Kamunun bu yöndeki isteği gelecek günler içinde daha derinlemesine tartışılacak... Ancak öneriyi yapanlar, bunu dine karşı bir hareketlenme değil, mevcudu yeniden şekillendirme çabası olarak açıklıyorlar... Ama buna inanmayanlar da var.. Örneğin, "Muhafazakar Hıristiyanlar Derneği" yöneticisi, "Tanrıtanımazlığı öğrenmenin ne gereği var" diye soruyor... Ardından da sorusuna kendi cevap veriyor: "Tanrıtanımazlığı beş dakikada anlatırsınız... Hıristiyanlık öyle mi? İki bin yıllık bir süre bu... Tanrıtanımazlığı öğretmek yerine Hıristiyanlığı daha derinlemesine öğretmek durumundayız..."
*** Eğer dünyayı anlamaya yönelik dikkatiniz, önyargılar ile çok fazla zedelenmemiş ise yeryüzünün çalkalanıp durduğunu görüyorsunuz... Türkiye kendi Müslümanlığını modernleştirme çabasında, Fransa nüfusunun önemli bir kısmını oluşturan Müslümanlar'ı kapsayamadığı için yasalardan medet umar halde, İngiltere ise toplumun dine karşı ilgisizliğini, dinsel kültürden bağımsız bir ahlak eğitimini yoğunlaştırarak aşma eğiliminde...
*** Muhafazakar Hıristiyanlık Derneği yöneticisinin de altını çizdiği gibi iki bin yıllık bir geçmişi olan Hıristiyanlık, İngiltere gibi bir ülkede, tanrıtanımazlığı, agnostizmi, hümanizmayı da kendi potasında harmanlayarak farklılaşıyor. İnsanlık serüvenine sakin, önyargısız bakınca, çok ilginç resimler görebiliyorsunuz. Bütün renkler kımıldıyor sanki.
|