Çikolatacı Sagra bile dayanamadı bisküvi işine girdi
Fındıklı ve kakaolu ürünlerde yüzde 15 gibi önemli bir pazar payına sahip olan Sagra Gıda, ciklet ve şekerlemeden sonra bisküvi üretimine de başladı Sagra Gıda Genel Müdürü Murat Alıcılar, “Markamız Tadelle’nin bilinilirliği yüzde 90’ın üzerinde. Bu da bize ciddi avantaj sağlıyor. Biz bu pazardan 5 yılda yüzde 15 pay alırız” diye iddialı konuştu.
Bugünlerde büyükten küçüğe her firmanın ilgi duyduğu tek alan neredeyse bisküvi oldu. Öyle ki, pazarda yeni bir marka ile karşılaşmak şaşkınlık yaratmıyor. Tadelle markasıyla yıllardır kakaolu ürün sektöründe ciddi bir payı bulunan Sagra'nın da bisküvi sektörüne girdiğini duyunca doğrusu şaşırmadık. Çünkü şirket zaten bir şekilde pazarın içindeydi. Türkiye'nin en tanınan markalarından biri olan Tadelle'yi başka ürünlerde de kullanmak tabii ki akıllıcaydı. Ancak pazarda bu kadar oyuncu varken ve de çok güçlü rakiplerin olduğu bir alana girmek.... Sagra Genel Müdürü Murat Alıcılar da zaten işin zor olduğunu kabul ediyor. Ancak yine de bisküvide ilk yıl yüzde 5-7 arasında pay almayı, 5 yıllık planda da kakaoyu ürünlerde olduğu gibi yüzde 15'lik bir pazar payına ulaşmayı hedefliyor. Alıcılar, "Aslında çok karışık bir pazar. İnsana kolay kolay uyku uyutmaz" diye tarif ettiği pazara neden girdiklerini ise şöyle anlattı:
STRATEJİK İŞBİRLİĞİ "Türkiye'de unlu mamullere düşkünlük biliniyor. Bu pazar yeni oyuncularla birlikte pazarın büyümesini sağlayacak. Ben her yıl yüzde 10 bir büyüme sağlanacağını düşünüyorum. Evet diğer markalarla aynı rafa giren ürün gamına sahibiz. Ama bizim bilinilirliğimiz yüzde 90'ın üzerinde. Yeni bir marka yaratarak pazara girseydik işimiz zordu. Oysa şu anda tanınmak gibi bir derdimiz yok. Ayrıca dağıtım gücümüze de güveniyoruz. Kalite açısından da bir sorunumuz yok." Şirket, Trabzon'da daha önce Giz markasıyla bisküvi üreten SGM firmasıyla stratejik bir işbirliği yapmış. Ürünler bu fabrikada üretiliyor. Sagra, yeni operasyonları ile bu yıl 93 milyon dolar ciro yapmayı, bunun 12 milyon dolarını da yurtdışından kazanmayı planlıyor. Sagra, pazara girmeden önce, marka bilinilirliği konusunda bir takım araştırmalar yapmış. Strateji Mori Şirketi'ne yaptırılan araştırma sonucunda Tadelle'nin bilinilirliği yüzde 90'ın üzerinde, Sarelle'ninki ise yüzde 84 civarında çıkmış. Bunun üzerine yeni ürünlerin Tadelle markasıyla piyasaya sürülmesine karar verilmiş.
IRAK'A DA MAL VERİYOR Geçen yıl şeker ve sakız üretimine başlayan şirket, yılın son aylarında da bisküvi pazarına giriş yaptı. İlk etapta 3 ana grup ve 15 çeşit ürünle piyasaya çıkan Sagra, ürün çeşidini bu yılın ortalarında 25'e sonra da 60'a çıkaracak. Murat Alıcılar, geleceğe yönelik hedeflerini ise şöyle sıralıyor: "Sagra kadar yurtdışında da ilgi görüyor. Hedefimiz bu yıl bisküvide 3 milyon dolarlık bir ihracatı yakalamak. 5 yılda bu rakamı 12 milyon dolara ulaştırmayı planlıyoruz. 2002'de 4 milyon dolar olan toplam ihracatımızı yüzde 100 artırarak 8 milyon dolara çıkardık. Bu yılki hedefimiz ise 12 milyon dolar. 50 ülkeye ürün gönderiyoruz ama özellikle Orta Doğu pazarında ciddi satışlarımız var. Yemen'e 300-400 bin dolarla başladık, şimdi 1.5 milyon doları buldu. Suudi Arabistan'da da durum aynı. Geçen yıl o savaşa ve kargaşaya rağmen Irak'a 400 bin dolarlık mal gönderdik."