kapat
Üye OlÜye Girişi
Bugünkü SABAH Gazetesi
  |  Benim şehrim | 5 Haziran 2008, Perşembe
Son Dakika
ARAYIN
Google
Google Arama
atv
ABC

Her 100 liralık akaryakıtın 3 lirası promosyona gidiyor

HACER GEMİCİ
Akaryakıt istasyonlarında satılan her 100 YTL'lik yakıtta kendilerine 3 YTL'lik promosyon yükü geldiğini savunan bayiler isyan etti. EPDK "Katılım zorunlu olamaz" uyarısında bulundu..
Akaryakıt bayilerinde promosyonun ucu kaçınca uzun bir süredir bayiler ve dağıtım şirketleri arasındaki süregiden kavga da su yüzüne çıktı. Bayiler akaryakıt fiyatlarının yüzde 3'üne kadar ulaşan bir promosyon yükü ile karşı karşıya kaldıklarını ifade ederek, promosyon çılgınlığına bir sınır getirilmesini istiyor. Dağıtım şirketlerinin savunması ise, "Bu serbest piyasanın bir gereği" şeklinde. Kavganın büyümesi ve bayilerin şikayetinin giderek artması üzerine devreye giren Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK) dün internet sitesine konuyla ilgili bir duyuru koyarak, "Bayilerin kampanyalara katılımı ihtiyari olmalı. Bayiler, promosyon kampanlasının maliyetine ilişkin belgelerle birlikte şeffaf ve açık bir şekilde bilgilendirilmeli" dedi. EPDK'yı uyarı aşamasına getiren promosyonlarda cep telefonundan, bilgisayara, traş bıçağından bardak çanağa kadar uzanan rüzgardan en çok zarar gördüğünü ifade eden 'bayiler'. Konuyla ilgili olarak görüştüğümüz Türkiye Akaryaıt Bayileri Petrol ve Gaz Şirketleri İşveren Sendikası (TABGİS) Genel Başkanı Atıf Ketenci, "promosyon konusunda işin cılkı çıktı" diyerek kendi açılarından durumu şöyle anlattı: "Şu anda istasyon işyerlerimizde akaryakıt fiyatlarının yüzde 3'üne kadar ulaşan rakamlarla promosyon bedelleri ödüyoruz. Yani vatandaş 100 YTL'lik yakıt alıyorsa bunun 3 YTL'si promosyana gidiyor. Promosyon bizim bayi olarak yüzde 6'larda olan karımızın neredeyse yarısını götürüyor. Ağlıyorlar yine diye algılanmasın ama Anadolu şu anda tükendi." Müşteriler arasında yapılan ankette yakıt alımlarda promosyonon etkisinin 7'nci sırada olduğunu anlatan Ketenci, ilk sırada 'temiz yakıt' özelliğinin arandığını söyledi. Ketenci, "Müşterinin yedinci sıraya koyduğu promosyon birinci sırada dayatılıyor. Yasaya göre dağıtım şirketleri promosyonu merkezi sistemden yapabiliyor ve buna katılmak ihtiyarı. Ancak yandaki bayi cep telefonu verirken, sen aynı şirketin bayi olarak vermezsen 'tüketici hesap soruyor'. Bayiler bu haksız rekabet ile mücadale etmek zorunda kalıyor" diye konuştu. Petrol Ürünleri İşverenler Sendikası (PÜİS) Genel Başkanı Muhsin Alkan da, promosyonun bayi açısından hoş bir durum olmadığını kaydederek, "Neredeyse karımızın beşte üçünü promosyonlar götürüyor" dedi. Bayilerin bu şikayetlerine karşı Petrol Sanayi Derneği (PETDER) yetkilileri promosyonun sadece bu sektöre has bir durum olmadığını savunarak, "Promosyon, kampanya gibi rekabet unsurlarını kullanmak son derece doğal. Promosyon kanunu çerçevesinde herşey ilerliyor. Kanun değişir sınırlama gelirse bize de uymaktan başka bir yol kalmaz" değerlendirmesinde bulundu.