kapat
Üye OlÜye Girişi
Bugünkü SABAH Gazetesi
  |  Benim şehrim | 11 Mayıs 2008, Pazar
Son Dakika
ARAYIN
Google
Google Arama
atv
ABC
Esen EVRAN
HABERİNİZ OLSUN

'Cips zararlı' algısı, pazar liderini bezdirdi Frito Lay, kuruyemiş sektörüne göz dikti

Türkiye'deki cips pazarının lideri Frito Lay'in Genel Müdürü Tuncer Akgün, "Fındık, fıstıkta da yağ var, ama herkes cipse yükleniyor" diye konuştu ve yakında bir kuruyemiş markası çıkarmayı düşündüklerinin de sinyalini verdi.
Çocuklarımıza durmadan yasak koyup, sadece özel günlerde yemesine izin verdiğimiz cipslerin üreticisi Frito Lay Türkiye'nin Genel Müdürü Tuncer Akgün dert yandı: " Cipsin algısı hak ettiğinden çok kötü bir yerde..."
Frito Lay, Türkiye cips pazarının lideri. Onu Kraft ve P&G'nin markası Pringles izliyor. Akgün, sağlıklı beslenme dendiği zaman cipse yasak konmasını bir türlü içine sindiremiyor. Diyor ki, "Bir insanın günlük kalori ihtiyacının yüzde 35'e kadar bölümünü yağlardan alması gerek. Bizim ürünlerimizde trans yağ zaten hiç olmadı. Cips kategorisinin ürün algısını hak ettiği yere çekmemiz gerek." Türkiye'de kişi başı cips tüketimi yıllık 800 gram, ABD'de 6.5 kg, Avrupa ortalaması ise 3.5 kg. Yani kişi başına günlük cips tüketimi 2 grama geliyor. Akgün, bu miktarın içerdiği yağın bu kadar sorun haline gelmesini anlayamıyor. Akgün, geçtiğimiz yıl yüzde 15 büyüyen tüketimin bu yıl tek haneli büyüyeceğini söylüyor.

DAHA SAĞLIKLI YAĞ
Şimdi Frito Lay, zeytinyağı kadar sağlıklı olan High Oleic Sunflower Oil (HOSO) kullanımına geçiyor. "İyi yağlar" olarak bilinen doymamış yağ oranını yükselten ve "kötü yağlar" olarak nitelendirilen doymuş yağ oranını yüzde 40 azaltan HOSO ilk defa en çok çocukların tükettiği Cheetos portföyünde kullanılmaya başlanmış. Frito Lay yıl sonuna kadar tüm ürün grubunda bu yağa geçmiş olacak. Hoso yağı Amerika'da da kullanılıyor. Türkiye'de üretim konusunda bir takım prosedürler nedeniyle yavaş hareket ediliyor. Frito Lay bu konuda Trakya Birlik ile birlikte çalışıyor. Türkiye'de bugüne kadar üretilmemiş bu yağın üretilmesi için anlaşmalı üreticilerle bir sözleşme imzalanmış. İlk etepta 1000-2000 ton üretilecek, sonra üretim alanları artırılacak. Peki cipsin rakipleri neler? Tuncer Akgün, " Atıştırmalık kategorisindeki her ürün bizim rakibimiz. Ama en çok da kuruyemiş " diyor. Çünkü sağlıklı beslenme denince herkese önerilen kuru yemişin üzerindeki olumlu algı, cips üreticilerinin canını en çok sıkan şeylerin başında. Kendilerini sadece cips üreticisi değil bir gıda şirketi olarak algıladıklarını anlatan Akgün, net bir isim vermese de bir kuru yemiş firmasını satın alabileceklerinin ya da doğrudan kendi markalarını yaratabileceklerinin mesajını veriyor.
Geçtiğimiz haftalarda Esas Holding'in Peyman'ı satın almasını hatırlıyorum. O zaman holding yetkilileri Türklerin dünyanın en fazla kuru yemiş tüketen ulusu olduğunu söyleyip 2 milyar dolarlık bir pazardan bahsetmişlerdi. Bu verilere baktığımda, geçtiğimiz yıl Tarsus'ta 32 milyon dolarlık yatırımla yeni bir fabrika kuran Frito Lay'in, Türkiye'deki en büyük rakibi olan kuruyemiş sektörüne girmek istemesini anlamakta doğrusu hiç zorluk çekmiyorum.
Kişi başına cips üretimi

Türkiye 800 gr.
ABD 6.5 kg.
Avrupa 3.5 kg.

Türkiye'de yıllık 60 bin ton cips tüketimi, yaklaşık 500 milyon dolarlık bir pazar anlamına geliyor. Oysa kuruyemiş pazarının büyüklüğü 2 milyar dolar.


Üç büyük cips üreticisi var

Frito Lay
Kraft
P&G