kapat
Üye OlÜye Girişi
Bugünkü SABAH Gazetesi
  |  Benim şehrim | 12 Kasım 2007, Pazartesi
Son Dakika
ARAYIN
Google
Google Arama
atv
Kanal 1
ABC

Karadeniz'de alarm! GALERİ

Yeni Haber
Rusya'ya ait petrol tankerinin, Ukrayna karasularında ikiye ayrılması sonucu denize yayılan 2 bin ton petrolün, Türkiye ile birlikte 6 ülkenin kıyısı bulunduğu Karadeniz'de büyük bir kirliliğe yol açacağı bildirildi.

*KAZANIN ARDINDAN ORTAYA ÇIKAN ÜRKÜTÜCÜ KARELER İÇİN TIKLAYINIZ...

Karadeniz Teknik Üniversitesi (KTÜ) Sürmene Deniz Bilimleri Fakültesi Deniz Ulaştırma İşletme Mühendisliği Bölümü Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Ersin Başar, Rusya'ya ait Volganef-139 adlı petrol tankerinin, Azak denizi ile Karadeniz arasındaki Kerç Boğazı'nda sert dalgalar nedeniyle ikiye ayrılması sonucu 2 bin ton petrolün denize yayıldığını hatırlattı.Kazanın, Karadeniz'de büyük bir kirliliğe yol açacağını bildiren Başar, petrolün denize yayılmasının kısa vadede çevre kirliliğine, uzun vadede ise Karadeniz'in ekolojik yapısının olumsuz şekilde etkilenmesine neden olacağını vurgulayarak, şöyle devam etti:

''Ukrayna karasularında yaşanan bu durum sadece o ülkeyi değil Karadeniz'e kıyısı olan Türkiye, Rusya, Bulgaristan, Gürcistan ve Romanya'yı da yakından ilgilendirmektedir. 2 bin ton petrolün denize yayılması Türkiye ile birlikte 6 ülkenin kıyısı bulunduğu Karadeniz'de büyük bir kirliliğe yol açacaktır. Karadeniz, kapalı bir deniz olduğu için kendini yenileme süreci diğer denizlere göre daha uzun sürmektedir. Petrol kıyıya ulaştığında daha da fazla kirliliğe neden olacaktır.''

Ekolojik dengenin bozulmasının Karadeniz'deki verimliliği de olumsuz şekilde etkileyeceğini ifade eden Başar, ''İlk anda kirliliğin belli bir miktarı uçacak, belli bir miktarı toplanacak, ancak bir miktarı mutlaka denizde kalacaktır. İlk olarak yapılması gereken, yayılmanın ana kaynağından durdurulması ve dağılımın kontrol altına alınmasıdır. Daha sonraki aşamada ise petrol toplanarak denizden alınmalıdır'' diye konuştu.

''ÜLKELER BU TÜR KAZALARA KARŞI HAZIRLIKLI OLMALI''

Araştırmalara göre Karadeniz'e her yıl 110 bin tondan fazla petrolün karıştığına dikkati çeken Başar, yoğun şekilde petrol taşımacılığı yapılan Karadeniz'de kazaların normal olduğunu, ancak büyük kazalar karşısında ülkelerin hazırlıklı bulunması gerektiğini kaydetti.

Başar, petrolün denizlere karışmasının önlenmesi için gemilerde yapılan petrol taşımacılığının kontrol altına alınması gerektiğini belirterek, şunları söyledi:

''Petrol taşımacılığında boru hatlarının kullanılması teşvik edilmelidir. Gemi trafiğinin kontrol edilmesi, standartlara uymayan gemilerin terminallere girişlerine izin verilmemesi lazım. Petrol arama ve çıkarma platformlarının gerekli önlemleri alması gerekir. Çevre örgütleri, petrol kirliliği riski olan tüm deniz aktivitelerini yakından takip etmeliler.''

AA