kapat
Üye OlÜye Girişi
Bugünkü SABAH Gazetesi
  |  Benim şehrim | 13 Eylül 2007, Perşembe
Son Dakika
ARAYIN
Google
Google Arama
atv
Kanal 1
ABC
ERDAL ŞAFAK

Küresel Türk

Tunus medyası aylardır iki yabancı şirketle yatıp kalkıyor. Çünkü ikisi de Tunus'un hem çehresini, hem de kaderini değiştirecek dev projelere ilk kazmayı bugünlerde vuracaklar.
Biri Dubai Holding bünyesindeki Sama Dubai. Hani İstanbul'da Dubai kulelerinin benzerini dikmek isteyen grup. Tunus'ta 15 yılda 18 milyar dolar yatırımla 500 bin kişinin yaşayacağı bir kent kuracak.
Diğeri TAV. Tepe ile Akfen'in ortak grubu. Nedeni: Tunus'ta iki havaalanı için açılan uluslararası ihaleyi kazanması. Tunus hükümetinin ülkeyi Akdeniz'in ticaret ve hizmet merkezi haline getirme projesinin temel direği olan bu proje, başkent yakınlarında Enfida havaalanı inşasını, ayrıca Monastır'daki havaalanının modernizasyonunu içeriyor.
1 Ekim 2009'da açılacak Enfida havaalanı 4300 hektara yayılacak, ilk aşamada 7 milyon, tümüyle bittiğinde ise 22 milyon yolcu kapasiteli olacak. Monastır havaalanı modernizasyon sonrası 5 milyon yolcu kapasitesine kavuşacak.

6 devin bileğini büktü
TAV kıran kırana geçen ihaleyi 400 milyon avroya yap-işlet-devret modeliyle, yani 2 havaalanını 40 yıl işletmek koşuluyla kazandı. Bileklerini büktükleri arasında kimler yok ki...
Örneğin dünyanın ilk 10 mühendislik ve inşaat grubu arasında yer alan Kanada şirketi SNC-Lavalin. Örneğin Atina, Sydney, Cidde havaalanlarını yapan, Berlin'in yeni havaalanını inşa etmekte olan, birçok havaalanı işleten Alman grubu Hochtief. Örneğin 55 ülkede anahtar teslimi havaalanı inşa eden Fransız şirketi "Aeroports de Paris".
Uzatmayalım, 7 grup girdi ihaleye ve ipi TAV göğüsledi. Monastır'ı devraldı bile. Enfida'da da bugün-yarın düğmeye basacak.
Bu, sadece 10 yıllık bir şirket olan TAV'ın ilk veya tek uluslararası başarısı değil. Tiflis ve Batum havaalanlarını o işletiyor. Kahire'nin yeni havaalanını o inşa ediyor. 825 milyon dolarlık Doha'nın (Katar) yeni havaalanı ihalesini de o aldı. Bitmedi; Libya'da 3 milyar dolarlık Tripoli havaalanını da o inşa ediyor. Portföyüne yakında Prag Pilsen havaalanını katacak.
Türkiye'deki yatırımlarını (Atatürk, Esenboğa, Adnan Menderes) hiç saymayalım.
Tüm bunları TAV Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Akın'ın dün Antalya Sanayici ve İşadamları Derneği'nde yaptığı konuşma çağrıştırdı. "TAV artık dünya markası oldu" dedi Akın. Doğru.
Bakın İsviçre'nin Tunus Büyükelçiliği, o müthiş ihaleyi hükümetine nasıl rapor etti: "TAV'ın başarısı ne şaşırtıcı, ne de sürpriz. Rakipleri onu 'Projelerini hızla, en uygun fiyatla ve en mükemmel kaliteyle gerçekleştiren, sıkı çalışan uzman kadrolara sahip grup' diye tanımlıyorlar. TAV'ın Avrupa merkezi olarak İsviçre'yi seçmesi ülkemiz için şans."
İşlettiği havaalanlarına 300 havayolunun sefer düzenlediği, yılda 285 bin uçağın inip-kalktığı, 27 milyon yolcunun inip-bindiği TAV, 16 milletten 11 bin personeliyle gerçekten ilk küresel şirketimiz. Keşke sayıları artsa. Çünkü küreselleşme çağında Türk ekonomisini onlar omuzlayacak...