kapat
Üye OlÜye Girişi
Bugünkü SABAH Gazetesi
  |  Benim şehrim | 8 Mayıs 2007, Salı
Son Dakika
ARAYIN
atv
Kanal 1
ABC

Bolu Dağı'nda ikinci tünel hizmete girdi

Yeni Haber
Gümüşova-Gerede otoyolu kapsamındaki Bolu Dağı geçişinin en önemli kesimini oluşturan Bolu Dağı'nda, Ankara-İstanbul istikametindeki ikinci tünelin açılışını yapan Bayındırlık ve İskan Bakanlığı Müsteşarı Sabri Özkan Erbakan, ''Bu defteri artık kapıyoruz. Artık İstanbul'la Ankara arasında güvenli seyahat imkanı olacaktır. Artık, Ankara-İstanbul arası 3,5 saatte kat edilebilecektir'' dedi.

Açılış töreninde gazetecilerin sorularını cevaplandıran Erbakan, ''Burası önemli bir merkezdir. Gece gündüz açık olan bir yerdir. Bütün arkadaşlarımız eğitimlidir. Hiçbir aksama olmadan, bayram seyran, cumartesi pazar demeden bütün arkadaşlar görevlerinin başında. Sistemde bir açık yoktur. İstanbul'daki köprülerde de, bütün tünellerde de benzer sistem var. Sistem sağlıklı bir şekilde yürüyor'' diye konuştu.

Müsteşar Erbakan, tünellerde her türlü güvenliğin alındığını ancak sürücülere de büyük sorumluluk düştüğünü belirterek şunları kaydetti:

''Eğitim önemli. Eğitimsizlikten dolayı kazalar oluyor. Siz istediğiniz kadar bölünmüş yol yapın. Eğer trafik kurallarına riayet etmiyorsanız birtakım sıkıntılarla karşılaşabilirsiniz. Yurt dışında da öyledir, tünellerde kurallara riayet etmek daha da önem kazanır. Biz bütün ikazlarımızı yapıyoruz.''

''BU DEFTERİ ARTIK KAPIYORUZ''

Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın, ikinci tünelin Nisan ya da Mayıs ayında hizmete hazır hale getirilmesini istediğini hatırlatan Erbakan, hükümetin söz verdiği tarihte tünelin açılmasından mutluluk duyduklarını kaydetti. Erbakan, şöyle konuştu:

''İki tüp de şu anda bitmiş durumda. Bolu tamamıyla faaliyete geçmiş durumda. Burada özellikle eksiklikler tamamıyla ortadan kalkmıştır. Böylece bu defteri kapıyoruz. Bundan sonra artık İstanbul- Ankara arasında güvenli seyahat etme imkanı olacaktır. Mutluyum, aşağı yukarı 11 yıldır Bayındırlık Bakanlığı'ndayım. Daha önce 6,5 yıl Müsteşar Yardımcılığı yaptım. O zaman da bu problemler vardı. Şu an artık hiçbir eksik yok. Tünelin yapımında son teknoloji kullanılmıştır.''

BOLU DAĞI ESNAFININ DURUMU

Bolu Dağı'nda D-100 Karayolu'ndaki esnafın işlerinin tüneller açıldıktan sonra durma noktasına geldiğini hatırlatan bir gazetecinin sorusu üzerine Erbakan, ''Bolu Dağı esnafı için gerekli çalışmalar yapılacak. Tünelin giriş ağzında, servis alanlarında yer gösterilecektir. Esnaf ticari hayatına devam edecektir. Bu kadar büyük ticari yatırımları buraya getirmek kolay değil. Zamanla taşlar yerine oturacaktır'' diye konuştu.

D-100 Karayolu'nun alternatif yol olarak önemini koruyacağını ifade eden Erbakan, ''Allah göstermesin yeni yolda bir sıkıntı olursa, eski yol alternatif olarak varlığını sürdürüyor. Öbür nostaljik yolu da çok seviyorum. Dileyen o yolu da kullanıyor'' diye konuştu.

''KOCA KARAYOLLARI TEŞKİLATI ÇALIŞMAKTADIR''

Kışın virajlarda yaşanan buzlanmaların, montajına yazın başlanacak olan sensörlerle artık tarihe karışacağını bildiren Erbakan, ''Artık bundan sonra sıkıntı yok. Koca Karayolları teşkilatı çalışmaktadır. Bolu, özelliği olan bir yerdir. Değeri bilhassa bizler tarafından bilinmektedir'' dedi.

TÜNELİN YAPIMI 14 YIL SÜRDÜ

Bolu Dağı tünelinin İstanbul-Ankara istikameti, 14 yıllık yapım süresinin ardından geçtiğimiz 23 Ocak'ta, Başbakan Recep Tayyip Erdoğan ile İtalya Başbakanı Romano Prodi'nin katıldığı törenle hizmete açılmıştı.

1977 yılında Helsinki Nihai Belgesi Kararları doğrultusunda 10 Avrupa ülkesinin katılımıyla imzalanan ve Avrupa Ekonomik Komisyonu ile Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı desteğinde halen devam eden TEM (Kuzey-Güney Avrupa Otoyolu) Projesi, Türkiye sınırları içinde Kapıkule'den başlayıp İstanbul-Ankara üzerinden devam ediyor. Anadolu Otoyolu, Gümüşova-Gerede kesimi de bu güzergah üzerinde TEM projesinin bir parçasını oluşturuyor.

Edirne-İstanbul-Ankara eksenindeki ulusal ve uluslararası taşıma talebini karşılamayı amaçlayan otoyol projesi içinde yer alan Bolu Dağı Geçişi ise projenin yapımı tamamlanmayan tek kısmını oluşturuyordu.

25,5 kilometre uzunluğundaki Bolu Dağı Geçişi, Gümüşova-Gerede otoyolunun 30. kilometresindeki Kaynaşlı'dan başlayarak, Doğu yönünde Asarsuyu Vadisi boyunca ilerleyip Bolu Dağını bir tünelle geçiyor ve Yumrukaya mevkiinde sona eriyor.

TÜNELDE İLK KAZI İŞLEMİ 1993'DE YAPILDI

Bolu Dağı Geçişi Projesi için 1990 yılında ihaleye çıkılırken, ihaleyi İtalyan Astaldi firması yüklendi. Bolu Dağı Geçişi Projesi içinde yer alan Bolu Dağı Tünelinde ilk kazı işlemi ise 1993 yılında başladı.

Toplam 25,5 kilometre uzunluğundaki Bolu Dağı geçişinde, 4,6 kilometre uzunluğunda 4 adet viyadük, yaklaşık 900 metre uzunluğunda 3 adet köprü, yaklaşık 2 bin 900 metre uzunluğunda Bolu Tüneli yer alıyor. Bugüne kadar 2 kez sel, 2 kez de depreme maruz kalması nedeniyle projede bazı gecikmeler yaşandı. Bolu Dağı Tüneli 3 geliş, 3 gidiş şeritli olmak üzere, çift tünel olarak inşa edildi. Ocak ayında açılışı yapılan Ankara yönüne doğru olan sağ tünel 2 bin 788 metre, bugün açılan İstanbul yönündeki sol tünel ise 2 bin 954 metre uzunluğunda.

Bolu Dağı Geçişi Projesi, genellikle Bolu Tüneli Projesi olarak anılıyor, ancak tünel, projenin 3 kilometrelik bölümünü oluşturuyor. Proje için bugüne kadar KDV hariç 800 milyon doların üzerinde harcama yapılırken, bunun yaklaşık yüzde 35'i Bolu Tüneli için kullanıldı.