kapat
12.11.2001
 SON DAKİKA
 EDİTÖR
 YAZARLAR
 HABER İNDEKS
banner
 EKONOMİ
 FİNANS
 MARKET
 TÜRKİYE
 DÜNYA
 POLİTİKA
 SPOR
 MAGAZİN
 SAĞLIK
 KAMPÜS
 HYDEPARK
 ANKETLER
 SİNEMA
 SANAT
 MODA
 KİTAP
 MÜZİK
 TARİH
 GURME
 GEZİ
 OTOMOBİL
 YAT&TEKNE
 HIGH-TECH
 WEEKEND
 MELODİ
 ASTROLOJİ
 SARI SAYFA
 CANLI
 METEO
 TRAFİK
 ŞANS&OYUN
 ACİL TEL
 KÜNYE
 WEB REKLAM
 ARŞİV
 

Atıl tesis yapılır

92 milyon dolara malolan Atatürk Olimpiyat Stadı, İstanbul Belediyesi su, doğalgaz ve arıtma tesislerini tamamlamadığı için kullanılamayacak
İstanbul'a 80 bin kişilik olimpiyat stadı hayallerinin temeli bundan 4 yıl önce atıldı. Yurt dışından sağlanan kredi ile, dünyanın en gelişmiş teknolojisini barındıran stat için 92 milyon dolar harcandı.

13 Aralık tarihinde inşaatı sürdüren Fransız şirket, stadın anahtarını Türkiye Milli Olimpiyat Komitesi'ne teslim edecek. Ancak İstanbul'un değil Türkiye'nin iftiharı olan bu stat, İstanbul Büyükşehir Belediyesi su ve doğalgaz hattı çekmeyip, atık su arıtma tesislerini kurmadığı için açılışı yapıldıktan sonra kullanılamayacak.

34 TRİLYON BORÇLANDI
Olimpiyat Kanunu'nda yer alan kurala göre, İstanbul Olimpiyat Oyunları Hazırlık ve Düzenleme Kurulu'nun (HDK) gelir kaynaklarından bir tanesi de İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB). Belediye, her yılın Ocak ayında, bir önceki yıl kullandığı bütçenin yüzde birini Olimpiyat Oyunları Hazırlık ve Denetleme Kurulu'nun hesabına aktarmak zorunda.

1993 yılından beri bu kaynak aktarımlarından doğan düzensizlikler nedeniyle İBB, HDK'ya tam 34 trilyon lira borçlandı. HDK alacaklarını tahsil edebilmek için İBB'ye 5 Ekim 2001 tarihinde dava açtı.

HDK ve İBB, İstanbul'da olimpiyat hayalini gerçekleştirmek için 8 yıldır birlikte çalışıyor. Ancak bu 8 yıl içinde İBB, HDK'ya olan borçlarını zamanında ödemedi. Bu durum karşısında iki kuruluş uzlaşmacı tavır sergilediler. Hatta, İBB birçok hizmeti, borçlarından mahsup karşılığında HDK'ya sundu. Mahsuplaşma yöntemi ile yapılması planlanan su arıtma tesisleri yapımında ise görüşmeler işin içinden çıkılmaz bir hale geldi.

SU 1 KM.DEN GELEMEDİ
İSKİ, su şebekesi sağlamak ve arıtma tesislerini kurmak için HDK'dan 396 bin dolar istedi. Bu meblağın ise İBB'nin borçlarından peşin olarak düşülmesini talep etti. HDK ise keşif bedeli olarak 250 milyar lira tespit etti. Aradaki fark ve meblağın borç hanesinden iş bitmeden silineceği için, bu teklifi HDK kabul etmedi.

Çünkü HDK'ya göre bu iş kesinlikle 396 bin dolar değerinde değildi. Çünkü şebeke, 1 kilometre uzaklıktaki Fatih Sultan Mehmet Han Su Arıtma Tesisi'nden sağlanacaktı. Arada çok az bir mesafe olması maaliyeti düşüren en önemli etken olarak gösterildi.

Taşıma su kullanılıyor
Şu anda stadın su ihtiyacı taşıma suyla karşılanmaya çalışılıyor. Stat zemininin altı kalker olduğu için, yeraltı suyu bulma imkanı çok zayıf. Bu yüzden bütün işler taşıma suyu ile yapılıyor. Su bittiğinde ise, hazırlanan bin metreküplük bir depoya tankerlerle su getiriliyor.

Şu anda stadyumda yaşanan durum, taşıma su ile değirmen döndürmek mantığından ileri gidemiyor. Aynı su gibi, doğalgaz da tankerlerle taşınıyor. Tesis içinde hazırlanan 6 tonluk depoya, belli periyotlarla LPG getiriliyor.

Atatürk Olimpiyat Stadı'nın Kontrolörlük Teşkilatı Başkanı Faruk Keskinel bütün hazırlıkların tamamlandığını belirterek, "Su ve doğalgaz hatları çekildiğinde stat tesisleri içindeki bütün sistem çalışacak. Çünkü biz içerideki hazırlığımızı tamamladık. Su ve gaz geldiğinde yapılacak tek iş vanaları açmak olacak" diyor.

550 milyon dolara inşa edilen Sabiha Gökçen Uluslararası Havalimanı, büyük çaplı reklam kampanyalarına rağmen hâlâ yolcu bulamıyor

İstanbul'UN Anadolu yakasında "uluslararası havalimanı" olarak kurulan Sabiha Gökçen Havalimanı, beklenenin aksine hiçbir rağmet görmüyor. Aynı zamanda açılışı da ekonomik krize denk gelen havalimanı, yapılan büyük çaplı reklam kampanyalarına rağmen yolcu bulamıyor.

Yapımına 1998 yılının Şubat ayında başlanan İstanbul'un bu ikinci havalimanı, 23 ay gibi kısa bir sürede tamamlanarak Nisan 2001'de İstanbullular'ın hizmetine açıldı. Ancak havalimanı, beklenen ilgiyi görmedi. İlk uçuşun, 8 Ocak 2001'de gerçekleştirildiği havalimanının, İstanbul'un tüm yükünü çeken Atatürk Havalimanı'ndaki yoğunluğu önemli ölçüde rahatlatması bekleniyordu.

10 MİLYON YOLCU MU!
Sabiha Gökçen'in, ilk faaliyete geçişinde 3 milyonu iç hatlar olmak üzere 3.5 milyon kişiye hizmet vermesi planlanıyordu. Ayrıca 2001'in ortalarından itibaren yapılacak 6 milyon 500 bin kişilik ek tesis ile birlikte havalimanının kapasitesinin, 2003'te yılda 10 milyon kişiye ulaşması da hedefleniyordu.

Kozyatağı'na 25 kilometre, TEM otoyoluna ise 2 kilometre uzaklıkta kurulan Sabiha Gökçen, İstanbul'un ikinci havalimanı, Türkiye'nin ise uluslararası trafiğe açık 19'uncu havalimanı oldu.

Savunma Sanayii Müsteşarlığı, TAİ, TEİ, TUSAŞ, Havelsan, Aselsan ve THK'nın ortaklaşa kurduğu Havaalanı İşletme ve Havacılık Endüstrileri A.Ş. tarafından oluşturulan İleri Teknoloji Endüstrisi Projesi'nin (İTEP) ilk ayağı olan havalimanı toplam 655 hektarlık alan üzerine 550 milyon dolara kuruldu. 12 satış mağazası, 3 büyük duty free, 3 bar ve 2 restoranın hizmet vereceği havalimanında 45 uçağın park edebileceği 3 bin metre uzunluğunda 45 metre genişliğinde 2 pist bulunuyor.

GÜVENLİK TAM AMA..
* X-RAY ve bagaj röngten cihazları sayesinde, sahte para ve plastik patlayıcılar bile ayırt ediliyor.

* 5 bin metreküplük üç akaryakıt deposundan, aynı anda 22 uçağa yakıt doldurulabiliyor.

* Gidiş terminalinde 16, geliş terminalinde 12 olmak üzere toplam 28 pasaport bankosu var.

* Gidiş terminalinde 22 check-in bankosu yolculara hizmet verecek.

THY seferleri durduruldu
HavaAlanI'nIn hizmete girmesiyle Türk Hava Yolları'nın (THY) Ankara'ya günde üç kez karşılıklı sefer düzenlemesi de planlanıyordu. Buna ek olarak THY, yaz sezonunda Antalya, Bodrum, Dalaman ve İzmir arasında günde 10 sefer yapacaktı.

Ancak THY, Kurtköy-Esenboğa uçak seferlerini sadece iki ay sürdürdü. THY, tarifeli seferlerini yolcu azlığı nedeniyle durdurdu. Kararın 3 Nisan'dan itibaren uygulamaya konulduğunu kaydeden THY Pazarlama Başkanı Güliz Öztürk, yolcu azlığı ve bilet ücretlerinin maliyetleri karşılayamaması nedeniyle bu havaalanından zararına uçuş yaptıklarını ve şirketin, maliyetleri düşürme çerçevesinde bu kararı aldığını kaydetti.

Havaalanının, coğrafi konumu nedeniyle yolculardan yeterli talep görmediğini belirten THY yetkilileri, 2 aylık zararı ise 100 bin dolar olarak açıkladı.

Öge DEMİRKAN - Kaan ÖZBEK



<< Geri dön Yazıcıya yolla Favorilere Ekle Ana Sayfa Yap
HAFTANIN SOYLEŞİSİ
Nuriye Akman'ın bu haftaki söyleşisi için tıklayınız

Copyright © 2001, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır