Kısa sürede bitmeyeceği kesinleşen küresel krizin bu yıl turizme etkisi hangi ölçüde olacak?
Hedeflenen 25 milyon turist ile 24.9 milyar dolarlık gelir gerçekleşecek mi?
Turizm sektörünün önde gelenlerine bakılırsa, Batı Avrupa bir kenara bırakılırsa, Rusya bu yıl da
Türkiye'nin kurtarıcısı olacak.
Gelişmeler de bunu gösteriyor.
Çünkü turizmin en büyük girdilerinden olan ulaştırma ve petrol fiyatlarındaki düşüş turizmcinin elini rahatlatmış...
Ancak yine de turistin harcama korkusunu giderecek, ödediği paraya değecek bir tatil olanağını
Türkiye'de bulacağını gösterecek çabalara ihtiyaç duyuluyor.
Buna yönelik önlemleri almak için de hükümetten beklediği 100 milyon liralık ek gelir, önümüzdeki günlerde DPT ve Maliye kontrolünde sektöre şırınga edilecek.
Toplam harcama Kültür ve Turizm Bakanı
Ertuğrul Günay 'a, sohbetimizde şunu sordum:
"Bu yıl turizm için bütçeden ayrılan 144 milyon TL'lik yatırım payı, Türkiye'nin tanıtımı ve kriz korkusu ile harcama yapmaktan korkan turisti Türkiye'ye yönlendirmeye yetecek mi?" Günay bu yıl farklı bir yöntem uygulayacaklarını belirtip şu iki noktanın altını çizerek söze başladı:
"Bu yıl 120 milyon TL kadar bir kaynak tanıtım amacıyla da kullanılacak. Ayrıca, İstanbul 2010 Ajansı'na da Kültür Başkenti projesi için 20 milyon TL'lik ek bir tanıtım bütçesi kullandırılacak. Bu yıl tanıtıma toplamda 140 milyon TL harcama yapılacak." Bakan Günay, ek kaynakla birlikte daha iyi bir bütçeye ulaşılacağını da belirterek tanıtım için uygulanacak yöntemi şöyle aktardı:
"Ülkelerde tanıtım yerine o ülkelerin tur operatörlerini, sanatçılarını, gazetecilerini Türkiye'ye getirerek burada ağırlayacağımız, onlar üzerinden Türkiye'yi tanıtacağımız bir yönteme geçiyoruz..." Günay, tanıtımı
Türkiye'nin yurtdışındaki turizm yetkililerinden daha çok, özel sektörü de işin içine katarak yapacaklarını belirtti.
Otelciler, tur operatörleri ve rehberlerin yurtdışındaki tanıtımda gösterdikleri katkı oranında, destek göreceklerinin altını özenle çizdi.
Suyu getiren Anlaşılıyor ki turizm firmaları arasında yaşanan tartışma da bu noktada başlıyor.
Çünkü bugüne kadar suyu getirenle testiyi her yıl kırmaya uğraşanın tanıtım için yapılacak harcamadan eşit oranda yararlanmasının önüne geçileceği anlaşılıyor.
Yani bugün Rusya'dan 750 bin turist getirenle kamu kaynaklarından yararlanmasına karşın 50 bin turist getiren bir tutulmayacak.
Yurtdışında
Türkiye'ye turist götürmek için kurulduğunu iddia edip, Mısır ve Ürdün'deki fiyatları aşağı indirerek çifte kazanç sağlayanların kamu kaynağından yararlanmasının da önüne geçilecek.
Sektör temsilcilerinden birinin de vurguladığı gibi,
"Turizmin, tekstildeki gibi Çinli bir rakibi, otomotiv sektöründeki gibi de kriz nedenleri yok..." Geçmiş yıllarda iki kez yurtdışına çıkan Rus turist, belki kriz dolayısıyla bu yıl bir kez bu hakkını kullanacak; onun tek kullanımdaki tercihinin
Türkiye olması için uğraş verilecek.
Sonuçta 140 milyon TL, sektör yerine doğrudan
Türkiye'nin dış tanıtımında harcanacak.
Bakan Günay,
Türkiye'nin tanıtımına destek verenle vermeyenin bir tutulmayacağını da söyledi.
Dileriz önlemler acilen uygulanır.
Yoksa turizmde yaşanacak kaybın yaratacağı erozyon çok daha büyük ve yarası da bir o kadar derin olur.
Yayın tarihi: 4 Ocak 2009, Pazar
Web adresi: https://www.sabah.com.tr/2009/01/04//sarikaya.html
Tüm hakları saklıdır.
Copyright © 2003-2009, TURKUVAZ GAZETE DERGİ BASIM A.Ş.