ABD Senatosu'nun 14 milyar dolarlık destek paketini reddetmesi, ABD otomotiv sektörüyle Türk otomotiv sektörü arasında büyük bir benzerlik olduğunu düşünmeme yol açtı.
100 yıllık bir geçmişe sahip ABD otomotiv sektörüyle, 50 yıllık bir tarihi olan Türk otomotiv sektörünün tek
benzerlikleri 'yalnızlıkları' ve 'sahipsiz olmaları'. Her şey güllük gülistanlık olduğunda ekonomiye sağladığı katkılar nedeniyle hükümetlerin gözbebeği olan otomotiv sektörü, kriz dönemlerinde ise gerekli ilgiyi bir türlü göremiyor. Bugünlerde olduğu gibi
Destek yok Darboğaz yaşayan ABD'li otomotiv devleri
GM, Ford ve Chrysler, Senato'dan gelen kötü haberle sarsıldı. Destek paketi onaylanmadı. İflasın eşiğine gelen üç büyüklerin umutları tükendi. Şimdi başka arayışlar var.
700 milyar dolarlık yardım paketiyle finans sektörüne destek verilen ABD'de ekonominin lokomotiflerinden otomotivin yalnız bırakılması çok ilginç. ABD'de otomotivin hem ekonomik hem de sosyal açıdan önemli bir yeri var. Çünkü otomotiv,
ABD Gayri Safi Yurt İçi Hasılası'nın yüzde 10'unu oluşturuyor. Yan sanayi, bayiler, nakliye araçları ve araç kiralama şirketleri dahil edildiğinde 4 milyon kişi otomotiv sektöründen ekmek yiyor. Otomotiv sektörünün iflası, ABD ekonomisinde derin yaralar açacak. İflas halinde ilk yılda
3 milyon kişinin işsiz kalacağı tahmin ediliyor.
Türkiye'de farklı değil ABD'deki tablo böyle.
Türkiye'de de farklı değil. Türk otomotiv sektörü hem iç pazardaki hem de yurtdışındaki talep daralması nedeniyle büyük sıkıntı yaşıyor.
Ekonomi ve ihracatın lokomotifi kendi sorunlarıyla baş başa bırakılıyor. Kimse otomotivin adını ağzına almıyor. Şu anda ABD otomotiv sektöründe yaşananlara benzer bir sorun yok. Ama kriz bombası her an patlayabilir.
Son yaşananlar gösteriyor ki,
Türk ve ABD otomotiv sektörünün kaderi aynı
Yayın tarihi: 15 Aralık 2008, Pazartesi
Web adresi: https://www.sabah.com.tr/2008/12/15//haber,E7C767056C7A400F84A31815D03E9C9A.html
Tüm hakları saklıdır.
Copyright © 2003-2008, TURKUVAZ GAZETE DERGİ BASIM A.Ş.