Otomotiv satışlarının rekor üstüne rekor kırdığı dönemlerde, en parlak yatırım otomotiv bayisi olmaktı. Otomobil bayisi olmanın kârlı olduğu o günlerde, parası olan
esnaf-tüccar otomotiv bayisi olmak için kuyruğa girerlerdi. Ancak otomotiv dünyasındaki rekabetin artışıyla otomobil satışından kâr edilen günler geride kaldı. Bir de üstüne ekonomik krizler gelince otomobil bayiliği 'out' oldu. Ekonomik krizlerin de etkisiyle bayi sayısı azalmaya başladı.
2001 krizi öncesinde 200'e yakın bayisi olan büyük markaların bayi sayısı bugünlerde 100'ün altına düştü. Servis kazandırıyor Bayi sayısının bugün yaşanan krizle birlikte daha da azalması bekleniyor. Çünkü otomotivde yaşanan krizden en çok bayiler etkileniyor. Şimdiden birçok yetkili satıcının nakit akışını yönetemediği ve zor durumda olduğu, hatta bazılarının kepenk kapattığı konuşuluyor.
Bu olumsuz tablonun yaşanmasının iki nedeni var. Birincisi otomobil artık kârlı bir iş değil. Bayiler yeni otomobil satışından kâr edemiyor. Otomobil bayilerinin cirolarına baktığımızda
yeni araç satışlarındaki pay yüzde 67, ikinci el yüzde 11, servis yüzde 14, yedek parça satışı ise yüzde 8. Kâr dağılımında ise kazancın yüzde 64'ü servisten geliyor. Yeni otomobil satışı bayinin cirosunu yükseltirken, kâ rlılıktaki oran sadece yüzde 8'de kalıyor.
Otomobil bayilerinin zor günler yaşamasının ikinci nedeni ise kurumsallaşamamaları. Öğrendiğime gore birçok yetkili satıcı sadece
gösteriş olsun diye, ana firmaların istediğinden daha büyük showroom'lar açarak, paralarını toprağa gömmüşler. 500 metrekarelik showroom standardına rağmen, 2 bin 500 metrekarelik showroom yapan ve en az
35 milyon dolar para harcayan bayiler şimdi sıkıntı yaşıyorlar.
Gösteriş için plaza açmışlar Bir distribütor firmanın yöneticisinin sözleri yaşananları açıkca ortaya koyuyor:
"Bir bayimize bu kadar büyük showroom'a gerek yok. Yapma diye yalvardık. Ama dinletemedik. Bütün parasını toprağa gömdü. İyi günde aldığı banka kredisini bugün cirosu düştüğü için ödemekte sorun yaşıyor."
Bu durum sadece bir marka için geçerli değil. Hemen hemen tüm markaların yetkili satıcılarında böyle bir durum söz konusu. Gösteriş için parasını toprağa gömen yetkili satıcıları bugünlerde zor günler bekliyor.
Umarım yaşanan krizden herkes dersini alır.
Yayın tarihi: 17 Kasım 2008, Pazartesi
Web adresi: https://www.sabah.com.tr/2008/11/17//haber,B5F91D2F6EE7472B8166A17AA404351D.html
Tüm hakları saklıdır.
Copyright © 2003-2008, TURKUVAZ GAZETE DERGİ BASIM A.Ş.