Geçen yılın sonunda dünyanın 4'üncü büyük otomotiv yan sanayi şirketi Magna'nın
Türkiye'de yatırım yapacağını
ilk kez Sabah'ta bu köşede okumuştunuz. Ne yazık ki, Magna'nın
Türkiye'de yatırımını askıya aldığını yazmak yine bana düştü.
Türkiye'de 400 milyon euroluk yatırım planlayan ve bunun için arazi satın alma noktasına kadar gelen Magna, dünyada yaşanan krizi görüp, yatırımını ötelemiş. Ancak, Magna, bu kararını şu an içinde bulunduğumuz global kriz patlak vermeden almış. Global krizi öncesinde hisseden Magna'dan ağustostan beri ses çıkmıyormuş.
Lüks 4x4 üretiyor Magna'nın
Türkiye'de yatırım yapması Türk otomotiv endüstrisinde yeni bir pencere açacaktı. Çünkü Magna, otomotivde farklı bir üretim modeli gerçekleştiriyor. Magna International, General Motors'dan Honda'ya kadar birçok şirkete ürün sağlıyor. 83 bin çalışanı olan şirketin irili ufaklı toplam 240 adet üretim merkezi var. Geçen yıl yaklaşık 24 milyar dolar ciro elde eden Magna International, yan sanayi parçalarının yanı sıra
MercedesBenz, Chrysler, BMW, Mini ve Saab gibi lüks markalar için de fason üretim yapıyor. Şirket, Chrysler Voyager, 300C, Jeep Commander, Cherokee, BMW X3, Mercedes-Benz G serisi, Saab 9-3 modelini üretiyor.
Magna'yı
Türkiye'de yatırım yapmaya ikna eden
Türkiye Yatırım Destek ve Tanıtım Ajansı Başkanı Alpaslan Korkmaz, Magna'nın
Türkiye'den vazgeçmediğini sadece yatırımını askıya aldığını söyledi. Magna'nın üretim yerini belirleyip, arazi satın alma noktasına geldiğini anlatan Korkmaz, dünyada yaşanan global krizin bu kararı almasında etkili olduğunu kaydetti. Ancak, Korkmaz
Magna'nın bu kararının Türkiye ile ilgisi olmadığının altını çizdi. Yatırımdan vazgeçmedi Aslında Magna'nın bu kararı şaşırtıcı değil. Tüm dünya ABD'de patlak veren mali krizin olumsuz etkilerini yaşıyor. Özellikle otomotivde işler hiç iyi değil. Satışlar düşerken, otomotiv firmaları üretimlerini durdurup, yeni model geliştirme çalışmalarını askıya alıyor. Tüm bunlar yaşanırken
Magna'nın tersini yapması mümkün değil. Çünkü, Magna
Türkiye'de lüks bir markanın yeni modellerinden birisini üretecekti. Büyük bir ihtimalle bu lüks marka şimdilik bu yeni modelden vazgeçti. Magna da
Türkiye'deki yatırımını askıya aldı. Ancak, gözü hâlâ
Türkiye'de.
Büyümek için Türkiye'yi seçti Neden mi? Bu sorunun yanıtını şirketin sözcüsü Tracy Fuerst'in daha önce yaptığı açıklamada bulmak mümkün. Fuerst,
Türkiye'yi seçmelerinin nedenini "Bu adım bizim Avrupa'nın güneydoğusunda imalat alanındaki varlığımızı genişletme stratejimizin bir sonucu.
Türkiye'nin öncelikli olarak seçilmesinin nedeni arz altyapısının ve işleyen lojistiğinin olması ve aynı zamanda bölgenin otomotiv sektörü için güçlü bir potansiyeline sahip olması" sözleriyle açıklamıştı.
Magna'nın yatırım için
Türkiye'yi seçmesindeki nedenler değişmedi. Magna, frene bastı.
Şimdi global krizin etkilerinin geçmesini bekliyor.
Yayın tarihi: 10 Kasım 2008, Pazartesi
Web adresi: https://www.sabah.com.tr/2008/11/10//sandik.html
Tüm hakları saklıdır.
Copyright © 2003-2008, TURKUVAZ GAZETE DERGİ BASIM A.Ş.