Çin büyük bir hızla dünyanın en büyük otomobil üreticisi olma yolunda ilerliyor. Geçen yıl 6.9 milyon adet otomobilin üretildiği Çin, bu hızla devam ederse kısa bir süre içinde ABD'yi sollayacak. Üretimin 2008 sonunda 8.4 milyon adete, 2009'da da 9.7 milyon adede çıkacağı tahmin ediliyor. Böylece Çin, finansal kriz nedeniyle sıkıntı yaşayan
ABD'yi sollayarak Japonya'nın ardından ikinci büyük üretici olacak. Çin'de otomobil üretimindeki büyümenin nedeni; kalabalık nüfusun alım gücündeki artış.
Artık günümüzde Çinliler bisiklet ve motosikletten inip, otomobile biniyorlar. Şu anda Çin'de bin kişiye 25 araç düşüyor. Dünya ortalamasının 120 olduğu düşünüldüğünde Çin otomobil sektörünün katlanarak büyüyeceğini söylemek yanlış olmaz.
Kalite önemli 100'den fazla üreticinin olduğu Çin'de üç farklı üretici var. Birincisi devlete ait olan üreticiler, yabancı otomobil üreticileriyle ortak olan üreticiler ve özel sektör.
Geely'nin CEO'su Frank Zhao işte tam bu noktada Çin otomotiv sektörünün bugünkü yapısını eleştiriyor. 18 yıl ABD ve Japonya'da dev otomotiv firmalarında yöneticilik yapan Zhao'ya göre otomotiv firmaları Çin otomotiv sektörünün gelişmesine katkı sağlamıyor. Devletin sahibi olduğu ve yabancılarla ortak olan şirketler, sadece pazarı düşünüyor.
Ar-Ge çalışmalarına önem vermiyor, sadece bugünü düşünüp, yarına bakmıyorlar . Çinlilerin daha kaliteli ve güvenli otomobil sahibi olması için üstlerine düşen görevlerini yapmıyorlar.
Zhao'nun eleştirileri böyle. Gerçekten de Çin hızla otomotiv devi olma yolunda ilerliyor.
Ama bu zihniyet devam ederse, sadece üretimiyle dev olur. Aksi olmazsa Çinli otocuların global marka olma rüyası ise hayal olmaktan öteye geçemez.
Bugünkü Tüm Yazıları
Çinli CEO 'Çin otomotiv sektörünü' topa tuttu
Yayın tarihi: 3 Kasım 2008, Pazartesi
Web adresi: https://www.sabah.com.tr/2008/11/03//sandik.html
Tüm hakları saklıdır.
Copyright © 2003-2008, TURKUVAZ GAZETE DERGİ BASIM A.Ş.