Belediye, özel idareler, özel bütçeli kuruluşlar, fonlar, düzenleyici kurumların 20 milyar YTL mevduatı, 80 milyar YTL bono varlığı bulunuyor. Geçen hafta Meclis'ten geçen yasaya göre bu para özel bankalara yatabilecek.
Ekonomik ve siyasi türbülansa küresel enerji, sermaye ve gıda krizinin eklendiği bir ortamda
Türkiye'nin gelecek 3 yılını şekillendirmek hayli zor.
Başbakan Yardımcısı Nazım Ekren, bir yandan yeni ekonomik programın hazırlıklarını diğer yandan bölgesel kalkınma programlarını koordine ediyor. Hafta sonu Erzurum'da idi. Tabii, güncel soru sürekli soruldu:
"AK Parti kapatma davasının ekonomiye etkisi ne olur?" Ekren, açıkça cevap vermese de siyasi belirsizlik algılamasının ciddi bir maliyeti olduğunu yatırım, üretim ve harcama kararlarının ertelendiğini, yabancıların da portföy değiştirip pozisyon aldıklarını söylüyor. "Biz, hazırlıklarımızı tamamlayalım da. Belirsizlik kalkarsa daha hızlı sonuç alırız" diyor.
İşte bu noktada
"kamu finansmanına" özel bir parantez açmak durumundayız. Zira Ekren'in seyahatine eşlik eden bürokratların verdiği perde arkası bilgiler, son derece önemliydi. Kritik satır başlarını aktaracak olursak...
1 -
Hazine ve BDDK engeline takılanlarBelediyeler, il özel idareleri, özel bütçeli kuruluşlar, fonlar, düzenleyici kurumlar tasarruflarını belirlenecek özel bankalarda tutması artık mümkün. Hazine kamusal mevduatı kaybetmek istemiyor. BDDK da bankaların promosyon ve faiz yarışına girmesini doğru bulmuyor. Bu yüzden genel bütçeli daireler gibi diğer kamusal kuruluşlar, mevduatlarını eskiden olduğu gibi kamuda tutmaya devam edecek. Bu kuruluşların mevduatının 20 milyar YTL, hazine kâğıdıyla birlikte varlıklarının 80 milyar YTL'yi bulduğu ifade ediliyor.
2 -
Eşitlik için 16 milyar YTL'lik kaynak bulunacak "Devlette eşit işe eşit ücret dengesinin kurulması" için önümüzdeki 4.5 yıl içinde 16 milyar YTL kaynak seferber edilecek. Belediyelerin genel bütçe vergi gelirlerinden aldığı payı artıran hükümet, bu tutarın bir bölümünü 2012 yılı sonuna kadar memur maaşlarının iyileştirilmesi için kullanacak. 2012 sonrasında maaş ayarlamasının yıllık yükü 4.5-5 milyar YTL aralığında seyredecek.
3 -
Eritilen rezerv ağustosta takviye edilecek Hazine, YTL rezervlerini güçlü tutmaya özen gösterecek. Hazine çoğu zaman, itfa miktarının birkaç katı rezervle yola devam ediyor. Temmuz ayında, YTL rezervini eriten Hazine, ağustosa sarkan vergi ödemeleri nedeni ile yeniden yüksek faiz dışı fazla vermeyi ve rezerv takviyesi yapmayı hedefliyor. Hazine yönetimi, bayram nedeni ile Eylül sonuEkim başında da Merkez Bankası'ndaki YTL rezervlerine başvurulabileceğini ancak kasım ayında yeniden yüksek faiz dışı fazla verileceğini belirtiyor.
4 - Kredinin zamanlamasıIMF ile yapılacak yeni programa dönük çalışmalar sürerken mayıs ayında sona eren programın IMF eksenli değerlendirme raporu ağustosta yayımlanacak. Hazine kurmayları öncelikli seçenek gibi görünen İhtiyati Stand By ile klasik Stand By'ın temel kurgusunun örtüştüğünü tek istisnanın kullanılacak kredinin zamanlaması olduğunu ifade ediyor.
5 - TMSF protokolü Hazine, tarihi "borç silme operasyonu"na hazırlanıyor. TMSF'nin, Hazine'ye olan 89.956 milyar YTL'lik borcu yakında silinecek. Hazine yetkilileri önümüzdeki günlerde TMSF'nin gelecek yıllarda yapacağı tahsilatlara ilişkin tahminler ile borç silindikten sonra tahsil edilecek gelirlerin aktarılma esaslarını belirleyen bir protokol yapılacağını belirttiler. Neticede TMSF borçlu bir kuruluş olmaktan çok alacağı tahsil eden kuruluştu.
Yayın tarihi: 21 Temmuz 2008, Pazartesi
Web adresi: https://www.sabah.com.tr/2008/07/21//muderrisoglu.html
Tüm hakları saklıdır.
Copyright © 2003-2008, TURKUVAZ GAZETE DERGİ BASIM A.Ş.