kapat
Üye OlÜye Girişi
Bugünkü SABAH Gazetesi
  |  Benim şehrim | 18 Temmuz 2008, Cuma
Son Dakika
ARAYIN
Google
Google Arama
atv
ABC
Muammer Güner

Yeni tüccarlar türedi, uçuş milini satan parayı kapıyor

EBRU ERDOĞAN
Bankaların kredi kartı harcamalarını uçuş miline çevirmesi, turizm acentelerine yeni bir uygulamanın yolunu açtı. 'Mil tüccarı' olan acenteler faturasız kar etmeye başladı..
Türk Hava Yolları'nın (THY), müşterilerinin mil toplamaya yönelik olarak Garanti Bankası'yla çalışıyor olmasıyla başlayan rekabet, diğer bankaların da birkaç yıldır, mil toplamaya başlayan kredi kartları çıkarmasına neden oldu. Bu sayede pek çok insan bedavaya uçarken bazı turizm acenteleri de 'mil ticareti'ne başladı. Turizm şirketlerinin bu yolla yaptıkları satışta fatura kesmiyor olmaları, tartışmalara neden olurken Uluslararası Havayolu Taşımacılığı Birliği (IATA) Başkanı Selma Yılmaz, bankaların alışveriş yoluyla mil kazandırmasını eleştirdi ve bu durumun, 'mil ticareti'ni tetiklediğini söyledi.

HER BANKANIN KARTI VAR
Türkiye'de ilk defa THY'nin Garanti Bankası'yla anlaşması sonrasında başlayan kredi kartından mil kazanma, diğer bankalara da sıçradı. Akbank, Finansbank, Yapı ve Kredi Bankası ile HSBC'nin de katılımıyla bu yöndeki hizmet sektörü de büyüdü. Garanti Bankası'nın Shop&Miles kartından yapılan alışverişler, THY'nin aynı zamanda her uçuştan mil kazandıran Miles&Smiles kartına eklenirken, diğer kartlardan yapılan alışverişlerden kazanılan puanlar, belirli bir katsayıyla çarpılarak, uçak bileti puanına çevriliyor. Kredi ve Miles& Smiles kartlarının normalden fazla puan karşılığında kart sahibi dışında başka bir kişiye uçak bileti alma olanağı sağlıyor olması, yeni bir sektörün de doğmasına neden oldu. Özellikle ticaretle uğraşanların kredi kartlarıyla yaptıkları yüklü alışverişler, onlara uçuş mili olarak geri dönerken, bu millerinden gelir elde etmek isteyenler de turizm acentelerinin kapısını aşındırmaya başladı.

HERKES KAZANIYOR!
SABAH'a konuşan ve isim vermek istemeyen bazı tur yetkilileri, millerini satmak isteyenlerden bir portföy oluşturduklarını, bilet almaya gelenlere 'fatura istememeleri' şartıyla bu imkânı sunduklarını ifade etti. Acentelerin uygulamasına göre, örneğin 800 YTL'lik bir Avrupa bileti için gerekli olan mil, havaalanı vergileriyle birlikte 600 YTL'ye satın alınıyor ve seyahat etmek isteyen müşteriye 700 YTL'ye satılıyor. Böylece tur acentesi aradaki 100 YTL'yi kâr hanesine yazarken, müşterisi de 100 YTL daha ucuza uçma olanağı buluyor. Böylece de hem mil sahibi hem tur acentesi hem de seyahat edecek müşteri kazançlı çıkmış oluyor!
Haberin fotoğrafları