Berber, terzi ve kalaycıdan otomobil işçisi olur mu? Evet olur. 1960'ların sonu, Türk otomotiv sanayinin temellerinin atıldığı yıllar. Bursa'da birbiri ardına otomobil fabrikaları kuruluyor. Fakat, önemli bir sorun var. Henüz
otomotiv kültürü olmayan Türkiye'de, bu fabrikalarda çalışacak yetişmiş eleman yok . Böyle olunca, yeni kurulan fabrikalar işçi bulabilmek için farklı yöntemler uyguluyor. Bunlardan biri Oyak ve Fransız ortaklığıyla kurulan
Oyak Renault fabrikası.Oyak Renault, eleman ilanları veriyor. Fakat bu ilanlar çok ilginç. Çünkü Oyak Renault, ilanlarda berber, terzi ve kalaycı arıyor.
Çünkü o dönemde üretim hattında çalışacak deneyime sahip eleman yok. Böyle olunca, Oyak Renault,
el becerisi yüksek olan berber, terzi ve kalaycıları işe alıyor. İşe kısa sürede uyum sağlayan berber, terzi ve kalaycılar,
Türk otomotiv sektörünün ilk otomobil işçileri olarak tarihe imza atıyorlar.
Bugün ise durum tamamen farklı. Oyak Renault Fabrikaları'nda, toplam
6 bin 660 kişi çalışıyor . Beyaz yakalı çalışanların sayısı bin 279, mavi yakalıların sayısı ise 5 bin 381. Mavi yakalıların yüzde 60'ı meslek lisesi mezunu, yüzde 33'ü normal lise, yüzde 7'si ise iki yıllık üniversite mezunu. Yani, çalışanların hepsi okumuş çocuklar.
Ancak, otomotivde eleman açığı büyüyor. Bugün ana sanayi, yan sanayi ve distribütör firmalar başta olmak üzere otomotivde 250 bin kişi çalışıyor. Yeni yatırımlarla birlikte
sektörün eleman ihtiyacının 7 yıl içinde ikiye katlanması bekleniyor. 2015 yılında otomotiv sektöründe çalışan nitelikli eleman sayısı yaklaşık 250 bin artarak 500 bin kişiye çıkacak.
Bu istihdam açığını kapatmak için, eğitime önem vermek lazım. Yoksa, otomotiv fabrikaları
yeniden berber, kalaycı ve terzi ilanları vermeye başlayabilir.
Bugünkü Tüm Yazıları
Berber, terzi ve kalaycı otomobil üretebilir mi?
Yayın tarihi: 30 Haziran 2008, Pazartesi
Web adresi: https://www.sabah.com.tr/2008/06/30//sandik.html
Tüm hakları saklıdır.
Copyright © 2003-2008, TURKUVAZ GAZETE DERGİ BASIM A.Ş.