Havayolu şirketleri yakıttan tasarruf etmek amacıyla ilginç uygulamalar başlattı. Hafif uçaklar daha az yakıt tükettiğinden, ağırlığı azaltmak için uçaktaki bir kilogramın bile hesabı yapılıyor.
Tonlarca yakıt tüketen uçakların havada fazla yük taşımaması için, havayolu şirketlerinin yakıt alım politikaları değişiyor. Rekabet nedeniyle bilet fiyatlarına zam yapmayı son çare olarak gören şirketler, yakıt sarfiyatını en aza indirmek için ilginç uygulamalar yaparken, uçak üreticileri de bir yandan yeni teknolojiler üzerinden çalışıyor, diğer yandan da uçakları daha hafif imal edebilmek için ilginç denebilecek çalışmalarına devam ediyor. Uygulamalardan bazı örnekler şöyle:
Atık sular mutlaka boşaltılıyor: Petrolün varili 100 dolara dayanmadan önce havayolları, uçaktaki kullanılmış suları ve tuvaletlerdeki atık depolama tankını boşaltmadan yeni sefere çıkabiliyordu. Şimdi her uçuştan sonra tanklar boşaltılıyor.
Daha hafif koltuklar: Kabindeki koltuklar, en fazla ağırlık teşkil eden malzemelerden biri. Ağırlığı azaltmak için havayolları koltuk değişimine gidiyor, koltuklar daha hafif malzemeden ve daha ince yapılıyor. Delta Havayolları, filodaki bütün uçakların koltuklarını yenileme kararı aldı. Şirket, MD-88 ve MD-90 uçaklarında business class koltuklardaki telefonları kaldıracak. Sıcak yemeğe olan talep azaldığı için fırınlar da kabine konulmayacak.
Gereksiz kağıt matbuata son: Kokpitte seyahat etmeyenler için hatırlatalım: Pilotların sağında ve solunda, acil durumlarda yapılması gerekenleri anlatan, uçuşla, uçağın tipiyle, genel havacılık ile ilgili kalın kitaplar bulunuyor. Bundan sonra kokpitte ve kabinde zorunlu kağıt matbuat dışında bir şey bulunmayacak. Uygulamayı ilk gerçekleştiren Alaska Airlines, uçak başına yılda 30 bin dolar tasarruf ettiklerini açıkladı.
Kıvrık kanatlar: 'Winglets' olarak adlandırılan ve uçağın havada tutunmasını artıran 'kıvrık kanat' teknolojisi yaygınlaşıyor. Havayolu şirketleri filodaki uçakların birçoğuna kıvrık kanat takıyor.
Su tankları tam dolmayacak: Dünyanın en büyük havayolu American Airlines, filosundaki 370 adet MD-80 uçağının su tanklarını tam doldurmayacak. Su tanklarının yüzde 75 kapasiteyle doldurulmasıyla uçağın ağırlığı düşecek, yakıttan yılda 8 milyon dolar tasarruf edilecek.
Eski uçaklar emekli olacak: Yeni nesil yolcu uçakları, eski uçaklara oranla çok daha az yakıt tüketiyor. Bu yüzden şirketler filolarındaki eski uçakları teker teker emekliye ayırıyor.
Taksi yaparken tek motor: Körükte bekleyen uçaklarda havalandırma sistemi için motorlar çalıştırılmayacak. Bunun yerine havalimanlarının altyapısından faydalanılacak. Taksi yaparken uçağın bir motoru çalışacak.
Bugünkü Tüm Yazıları
Az yakıt için uçaklar hafifliyor
Yayın tarihi: 23 Aralık 2007, Pazar
Web adresi: https://www.sabah.com.tr/2007/12/23/pz/haber,AF590F9740CB412094C30EC5973BE2DB.html
Tüm hakları saklıdır.