Avrupa'da sayıları hızla artan ucuz havayolları karşısında başarılarına gölge düşürmek istemeyen sektörün büyük oyuncuları, stratejik ortaklıklar ve satın almalar yapıyor.
Yakıt fiyatlarındaki belirsizlik ve dünya ekonomisindeki kriz beklentilerine rağmen havayolları, geçen yılı çok iyi kârlarla kapattı. Hatta 2007, Türk sivil havacılığı açısından tarihe geçecek nitelikte bir yıl oldu. Kârlılık ve yolcu artışı bakımından rekorlar kırıldı. 2008 ise ekonomi ve yakıt fiyatlarındaki belirsizlik nedeniyle dünya ve Türk sivil havacılığı açısından birçok gelişmeye gebe... Bu durum yüzünden şimdiden birçok havayolunda hareketlilik gözleniyor. Bünyesine en son Swiss International Airlines'ı katan Alman Lufthansa Havayolları, şimdi de gözünü Polonya Havayolları LOT'a dikti. Lufthansa, özelleştirilmesi gündemde olan LOT Havayolları'nın büyük çoğunluğunu almayı hedefliyor. Polonya hükümeti, aralarında LOT'un da bulunduğu devlete ait çok sayıda işletmeyi özelleştirme kararı almıştı. Lufthansa'nın LOT ile ilgilendiğini bizzat Polonya'nın Hazineden Sorumlu Bakan Yardımcısı Zdzislaw Gawlik açıkladı. LOT'un yüzde 68'lik kısmının satılması öngörülüyor. Öte yandan Avrupa'da yıllardır zarar eden ancak devlet desteğiyle ayakta kalmaya çalışan Alitalia'nın, Air France ve KLM tarafından satın alınması konusunda görüşmelerde sona gelindi.
AIR FRANCE, KLM'Yİ ALDI İspanya'nın milli havayolu Iberia da yeni alımlar peşinde koşuyor. Bir başka İspanyol şirketi Spanair ile ilgilenen Iberia, satın alma konusunda çalışması için Morgan Stanley ile anlaştı. İspanya'da yayımlanan
Expansion gazetesinin haberine göre; Iberia, en geç şubat ayı ortalarına kadar teklifini verecek. Avrupa'da en büyük satın almaya Air France imza atmış, 2003 yılında KLM Havayolları'nın hisselerini 784 milyon avroya satın alarak Avrupa'nın en büyük havayolu olmuştu. Bu gelişmeler karşısında Türk Hava Yolları'nın (THY), 2008 yılını iyi değerlendirmesi gerekiyor. THY'nin sadece bünyesinde yeni şirketler kurmakla kalmayıp, bölge ülkelerindeki havayollarıyla da yakından ilgilenmesi, ortaklıklar kurması veya satın almalar yapması, gibi bir strateji izlemesi doğru olabilir. Aksi takdirde Star Alliance çatısı altında yer almakla büyük şirketlerle rekabet ederken zorlanabilir, hatta bu yarışta geriye bile düşebilir.
Bugünkü Tüm Yazıları
Havayolları için yeni dönem
Yayın tarihi: 27 Ocak 2008, Pazar
Web adresi: https://www.sabah.com.tr/2008/01/27/pz/haber,11911D09DC314B968CBBA330A41F065A.html
Tüm hakları saklıdır.