Amatör denizciler adım adım hayallerindeki ideal ortama, ideal kanuni düzenlemelere kavuşuyor. 1 Temmuz 2004'te bir devrim niteliğinde yürürlüğe giren ve mutlulukla karşıladığımız Amatör Denizci Yönetmeliği de "Özel teknelerin donatımı, kaydı ve belgelendirilmesi, özel tekneleri kullanacak kişilerin yeterlilikleri hakkında yönetmelik,"in yayımlanmasıyla tarihe karıştı. Gerçi hem tekneler hem de kullanıcılarla ilgili yönetmeliğe bağlı tebliğler, henüz yayımlanmadı, ama Denizcilik Müsteşarlığı'nın bu konularda bugüne kadar ortaya koyduğu çağdaş anlayıştan geri adım atabileceğini sanmıyoruz. Yani bundan sonraki düzenlemeler de dünyadaki modern uygulamalara paralel bir yapıda olacaktır. Bütün bu yeni düzenlemeler, Ulusal Program ve Avrupa Birliği müktesebatına uygun şekilde yapılıyor. Yeni yönetmeliğe göre artık amatörlerin motoru, 10 beygirden küçük teknelerini kullanabilmeleri için herhangi bir belgeye ihtiyaçları olmayacak. Tabii snipe ve dragon gibi spor tekneler ve sandallar için de... Yeni uygulamaya göre Özel Tekne Belgesi (ÖTB) beş yılda bir yenilenecek. Ayrıca teknelerin ÖTB kayıtlarının nasıl silineceği de belirleniyor. Daha önce ÖTB için bir sınırlama olmaması ve şimdi beş yılda bir yenilenmesi, ilk bakışta sanki bir geri adım gibi görülebilir. Ancak bunun altında teknelerin akıbetini takip etme isteğinin yattığını sanıyorum. Keşke aynen ehliyet sınavlarında olduğu gibi ÖTB kayıtlarının tutulması işi de bir sivil toplum örgütüne verilse ve bu kayıtlar Amatör Denizcilik Federasyonu tarafından takip edilse... Bu hem devletin sırtından bir yükü kaldırır hem de dünyadaki gibi amatörlerin işlerini amatörler takip etmiş olur.
EHLİYETTE KIRTASİYE AZALDI
Bugüne kadar yaşadığımız iyileştirmeleri akıldan çıkarmamakta fayda var. Çok değil, sekiz yıl önceki uygulamalara bakmak bile yeterli. İki yılda bir tepeden tırnağa sağlık muayenesinden geçme zorunda olduğumuzu hatırladıkça hâlâ ürperiyorum. Hele hele koca İstanbul'da sadece üç hastaneye gitme zorunda oluşumuzu... Muayenede seksüel eğilimlerin bile söz konusu edilmesi üzerine Gani Müjde, "Amatör kaptan olmak istiyorum. Ereksiyon problemim yoktur," diye bu konu ile ilgili mükemmel bir yazı yazmıştı, kulakları çınlasın. Bu yazı, amatör denizcilik tarihimizde önemli bir belge olarak çoktan yerini aldı bile... Eskiden iki yılda bir, tepeden tırnağa muayeneden geçirilirken artık ehliyet alabilmek için göz ve kulakla ilgili bir sağlık raporu yeterli olacak. Öyle ya adam görüyor mu, kulağı duyuyor mu? Sadece bu kadarı yeterli. Hoş, görme özürlü insanın okyanus geçebildiği günümüzde bunun bile tartışılması mümkün ya... Üstelik bu evrakın en baştan getirilmesine de gerek yok. Tarayıp bilgisayara koyacaksınız. Daha sonra, sınava girerken orijinalini vereceksiniz. Artık ehliyet sınavına girmek için sabıka kaydı ve ilkokul diploması da istenmeyecek. Kaç dostumun ileri yaşlarda çoktan kaybettikleri üniversite, lise diplomalarının peşinde koştuklarına, sabıka kaydı için günlerce sıralarda beklediklerine bizzat şahidim. 14-16 yaş arasındaki amatör denizcilere de yedi metre tekne boyu ve yedi mili geçmeyen tekne sınırı getiriliyor ki, bunun da çok doğru olduğuna inanıyorum. Özetlersek; Denizcilik Müsteşarlığı, amatör denizciler için son derece doğru ve faydalı bir adım daha atmıştır. Bunun için hem Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım'a hem de Denizcilik Müsteşarımız Hasan Naiboğlu'na ve nezdinde müsteşarlık bürokratlarına bir amatör denizci olarak teşekkürlerimi sunuyorum. Darısı bizimle ilgili kararlarını beklediğimiz diğer bakanlıklara...
Bugünkü Tüm Yazıları
Amatörler için yeni düzenlemeler
Yayın tarihi: 9 Mart 2008, Pazar
Web adresi: https://www.sabah.com.tr/2008/03/09/pz/noyan.html
Tüm hakları saklıdır.