Metro Group'a bağlı, Alman hipermarket zinciri Real'in Türkiye Genel Müdürü Ulf Groth, ''Avrupa ülkelerinde alışverişin ''ihtiyaçları giderme'' amacıyla yapıldığını, Türklerin ise eğlenceli bir ortam yaratarak, alış verişin ''tadını çıkardıklarını'' belirtti.
Groth, ''Baba beni okula gönder'' kampanyası kapsamında düzenlenen törene katılmak üzere geldiği Adana'da, AA muhabirine yaptığı açıklamada, 1997 yılından beri hipermarketler zinciriyle faaliyette bulundukları Türkiye'de, dünyanın hiçbir yerinde rastlanmayan bir tüketici profili bulunduğunu belirtti.
Avrupa ülkelerinde alış verişin ''ihtiyaçları gidermek'' için yapıldığını, Türklerin ise alış verişte eğlenceli ortam aradıklarını ifade eden Groth, ''Türkler, alış verişin tadını çıkarıyor. Avrupa ülkelerinde aile fertlerinden sadece biri markete gider, Türkiye'de ise ailece alış verişe çıkma geleneği var'' dedi.
Groth, başlangıçta Türklerin ailece alış verişe çıkmalarını başka eğlence kaynağı bulamadıklarından kaynaklandığını düşündüklerini ifade ederek, ''Oysa, durum böyle değil. Türklerin ailece alış veriş yapmaları aile bağlarının güçlü olmasından kaynaklanıyor'' diye konuştu.
Türk tüketici profilini dikkate alarak, marketler zincirini buna göre düzenlediklerini, eğlenceli ve keyifli ortam yaratmaya çalıştıklarını ifade eden Groth, şunları söyledi:
''Türklerin ailece alış verişe çıkması aslında bizim lehimize. Evde liste yapılıyor ancak, markete gidildiğinde aile fertlerinin her biri farklı tercihlere yöneldiğinden kasaya gidildiğinde Türklerin deyimiyle (evdeki hesap çarşıya uymuyor). Bu da bizim satışlarımızın artmasını sağlıyor.''
Groth, Avrupalı tüketicilerin marketten, daha çok dondurulmuş gıdalar, Türk tüketicilerin ise taze sebze meyve ve et ürünleri aldıklarına dikkati çekerek, şunları kaydetti:
''Bu durum da Türkiye'de kadınların çalışma oranının düşük olmasından kaynaklanıyor. Avrupalı kadınlar daha çok çalıştıklarından hazır gıdalara yöneliyor. Ancak, Türkiye'de de kadınlar son yıllarda çalışma hayatında daha fazla yer aldıklarından ileride dondurulmuş hazır gıdalara rağbet başlayacağını düşünüyoruz.''
TÜRK TÜKETİCİSİ DUYGUSAL
Groth, Türk tüketicilerde teşhis ettikleri bir başka yönün de duygusallık olduğuna dikkati çekerek, ''Türkler, alışkanlıklarından kolay kolay vazgeçmiyor.
Ankara'daki marketimizin iki giriş kapısından birisini iptal edince duygusal bir tepki aldık. Kısa süre sonra marketi eski haline getirmek zorunda kaldık. Türklerin bir başka özelliği de alıştıkları marketten vazgeçmemeleri. Çünkü, neyi nerede bulacaklarını bildiklerinden alış verişi daha kolay yapıyorlar'' diye konuştu.
Avrupa'da hemen hemen her ailede otomobil olduğundan marketlerini şehir merkezi dışına kurduklarını ancak, Türkiye'de aynı durumun henüz söz konusu olmadığını ifade eden Groth, ''Bu nedenle yer tespiti yaparken öncelikle kolay ulaşımı dikkate alıyoruz'' dedi.
Groth, Türk ekonomisinin iyiye gittiğini, istikrarın sağlandığını, böyle devam ettiği sürece, hipermarketlerin geleceğini son derece iyi gördüklerini sözlerine ekledi.