Körfez geçişi için start verdik İtalyanların teklifini çevirdik
Bayındırlık Bakanı Özak, İtalyan Auto Strada'nın otoyol işletmesi karşılığında 5-6 milyar YTL'lik Körfez-İzmir Otoyol bağlantısını yapmayı teklif ettiğini ancak kabul etmediklerini söyledi.
Bayındırlık ve İskan Bakanı Faruk Nafiz Özak, dünyaca ünlü otoyol işletmecisi İtalyan Auto Strada'nın Türkiye'deki otoyolların işletmesini devralma karşılığında 5-6 milyar YTL'lik büyüklüğe sahip İzmit Körfez Geçişi İzmir Otoyol bağlantısı projesini yapmaya talip olduğunu açıkladı. Otoyol gelirlerini devretmeye sıcak bakmadıklarını belirten Özak, Körfez Geçişi projesini ayrıca ihale edeceklerini söyledi. Duble yollara ağırlık verilirken otoyol çalışmal a - rının da devam ettiğini ve edeceğini kaydeden Özak, Yap İşlet Devret (YİD) ile Gebze İzmit Geçişi ve İzmir Otoyolu bağlantısı için de ihaleye çıkacaklarını açıkladı. Önümüzdeki günlerde Yüksek Planlama Kurulu'ndan (YPK) karar çıkacağını duyuran Özak, "Bolu Tüneli'nin açılışına gelen İtalya Başbakanı Romano Prodi ile birlikte dünyanın en büyük otoyol işleticisi İtalyan Auto Strade yöneticileri de geldi. Onlar bu projeye talip oldu. Ancak fizibıl olabilmesi için otoyollarla ilgili gelirlerimizi de talep ettiler" dedi.
YARAR GÖRMEYİNCE VAZGEÇTİK Devlet Bakanı Ali Babacan başkanlığında Ulaştırma Bakanlığı'nda bir toplantı yaptıklarını kaydeden Özak şunları söyledi: "Burada bir menfaat görmedik, prensipte 'hayır' dedik. 'İşletme özelleştirmesi ayrı o ayrı olsun' dedik. Elimizdeki hazır değeri içine koyarsak bizim açımızdan cazip olmaz. Otoyolları herkese satabiliriz. İsteyen firma da gelsin tek başına bunu yapsın. Yalnızca Gebze İzmit geçişi 4-5 milyar dolarlık bir proje. Burada köprü çok kârlı. Oradan gelen parayla diğerlerini yapabilirsiniz. Ama onlar geri dönüşü çok uzun vadeli hesap ettikleri için çok cazip bulmadılar.
20, 25, 30 yıllık projede kamulaştırma bedellerinin farklı çıkması olsa olsa işletme süresinin artmasına eksilmesine yol açar." Ankara İzmir otoyolu çalışmalarının da sürdüğünü ancak ileride programa alınacağını anlatan Özak, şu anda fizibil olmasa da Çanakkale köprüsü ve bağlantı yollarının ileride mutlaka gerekeceğini vurguladı. Mersin-Antalya arasında da bir sahil yolu hedeflendiğini kaydeden Bakan, Karadeniz Sahil Yolu'nun üçüncü boğaz köprüsüyle bağlantısının da kurulması gerektiğini anlattı. 60 yıllık bir geçmişe sahip olan Auto Strade, Avrupa'nın en büyük otoyol ağı işletmecilerinden... 3 bin 400 kilometreden fazla büyüklüğe sahip bir ağı işleten şirket, İtalya'daki otoyol ağının yüzde 61'ini, Avrupa'daki ağın ise yüzde 17'sini kontrol ediyor.