Türkiye ve Tayland artık yatırımcıların ilk aşkı değil
Deloitte'un raporunda, Türkiye, Tayland ve Meksika'nın Hindistan ve Çin'le rekabet edemediği belitildi.
Deloıtte, dünyanın en büyük 250 küresel perakendecisinin belirlendiği "Perakendenin Küresel Güçleri'' başlıklı raporunun onuncusunu yayımladı. Rapora göre, uluslararası perakende kuruluşları için başta Çin ve Hindistan olmak üzere, orta sınıfları hızla büyüyen gelişmekte olan ülkelerin sunduğu pazarların önemi arttı. Ancak raporda Çin ve Hindistan'ın ardından sektörün en cazip ülkelerinden olan Türkiye, Tayland ve Meksika'nın artık yatırımcıların "ilk aşkı" olmaktan çıktıklarına dikkat çekildi. Bu ülkelerin işçilik ve yatırım maliyetleri bakımından Çin ve Hindistan'la mücadele edemez hale geldiklerine dikkat çekilen çalışmada, "Rekabette geri kalmak istemeyen ülkeler yatırımcılara avantaj sağladıkları diğer alanları ön plana çıkarmak zorundalar" ifadesine yer verildi. Araştırmada en büyük 250 perakendecinin 1 Temmuz 2005-30 Haziran 2006 tarihleri arasında elde ettiği toplam cironun bir önceki döneme göre yüzde 6 oranında artarak 3.01
trilyon dolara çıktığı belirtildi. Sektörde 2006'nın birincisi ise 312.4 milyar dolarlık cirosu ile Amerikan Wal-Mart olurken, Wal-Mart'ı 92.8 milyar dolarla Fransız Carrefour ve 81.5 milyar dolarla Amerikan şirketi Home Depot izledi. Wal- Mart'ın, kendisini takip eden dört perakendeci kuruluştan ve listenin son 97 perakendecisinin toplamından daha fazla cirosu bulunuyor. Raporda özellikle Amerikan şirketlerinin üstünlüklerini sürdürdükleri görülürken, ilk 250'de geçen yıl 90 olan Amerikan şirketlerinin sayısı bu yıl 93'e çıktı. Amerikalılar, şirket sayısı açısından listenin yüzde 37,2'sini, ciro hacminin ise yüzde 45.6'sını oluştururken, ülkeler sıralamasında ABD'yi Japonya, İngiltere ve Almanya izledi. Cirodan alınan payda ise, Almanya ikinci, Fransa ise üçüncü sırada bulundu. Rapora göre, tüketiciler dünyanın en büyük 250 perakendecisinden saniyede 90 bin dolar, dakikada 5.4 milyon dolarlık alışveriş yaptı.