Kars- Tiflis-Bakü Demiryolu Hattı Projesi, Başbakan Erdoğan'ın da katıldığı bir törenle Tiflis'te imzalandı.
Ermenistan'ı by-pass eden 'Demir İpekyolu'nda ilk imza
Başbakan Erdoğan, Azerbaycan Cumhurbaşkanı Aliyev ve Gürcistan Devlet Başkanı Saakaşvili, Ermenistan'ı devre dışı bırakan tarihi Kars-Tiflis-Bakü demiryolu hattının anlaşmasını imzaladı.
Demir İpekyolu olarak adlandırılan Kars-Tiflis-Bakü demiryolu projesi için ilk adım dün atıldı. Başbakan Tayyip Erdoğan, Azerbaycan Cumhurbaşkanı İlham Aliyev ve Gürcistan Devlet Başkanı Mihail Saakaşvili, Ermenistan'ı devre dışı bırakan projenin imzasını Tiflis'te attılar. İki yılda bitirilmesi öngörülen proje için 420 milyon dolar harcanacak. Başbakan Erdoğan, dün öğlen saatlerinde Ana uçağıyla Tiflis'e geldi. Aralarında Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, Enerji Bakanı Hilmi Güler'in de bulunduğu Türk heyetini Gürcistan Başbakanı Zurab Noogaideli karşıladı. İkili ve üçlü görüşmeler yapan Başbakan Erdoğan, daha sonra Gürcistan Parlamentosu'nda Kars-Tiflis-Bakü demiryolu projesinin imza törenine katıldı.
Ermenistan
devre dışı Ermenistan, kendi topraklarındaki demiryolu hattının devre dışı kalacağı gerekçesiyle yıllardır Kars-Tiflis-Bakü Demiryolu Projesi'ni engellemeye çalışıyordu. Avrupa'nın Orta Asya'ya demiryolu bağlantısını Türkiye üzerinden sağlayacak 14 yıllık proje, Ermenistan'la Türkiye ilişkilerinin tekrar tartışıldığı bugünlerde Ermenistan'ı devre dışı bırakıyor. Türkiye, Gürcistan, Azerbaycan, Kazakistan ve Çin'in ortak çalışması olan Kars-Tiflis-Bakü adını alan 14 yıllık proje, doğuda Çin Halk Cumhuriyeti ve Kazakistan demir yolu hatları, batıda ise Boğaz geçişli Marmaray Demir Yolu Tüneli üzerinden Avrupa demiryolu ağı ile bağlandığında, Asya ile Avrupa arasında hızlı kargo ve yolcu taşımacılığına olanak sağlıyor. İnşasına bu yıl Haziran ayında başlaması öngörülen projenin iki yıl içinde tamamlanması hedefleniyor.
Proje 420 milyon dolar 420 milyon dolarlık projede protokole göre, Türkiye tarafındaki sinyalli demiryolu hattının maliyeti 220 milyon dolar, Gürcistan tarafında yapılacak demiryolu hattının maliyeti ise 100 milyon dolar olacak. Ahilkelek-Tiflis arasındaki eski demiryolu hattının 100 milyon dolarlık rehabilitasyonu ile birlikte projenin toplam maliyeti 420 milyon dolara yükselecek. Finansman bulmakta zorlanan ve Gürcistan'ın yapması gereken yaklaşık 200 milyon dolarlık yatırım, Türkiye ve Azerbaycan tarafından karşılanacak. Gürcistan bu yatırım maliyetini daha sonra Türkiye ile Azerbaycan yüklerinin geçiş ücretlerinden düşerek ödeyecek.