|
|
Altı yıl ayrı kaldığı tiyatroya kavuştu
İstanbul Şehir Tiyatroları Genel Sanat Yönetmenliği görevinden 6 yıl önce ani bir kararla ayrılan Kenan Işık: Bu süreçte oyun izlemek için bile tiyatroya gitmedim. Sahneyi çok özlemişim.
Usta tiyatrocu Kenan Işık, 6 yıl önce Devlet Tiyatroları Genel Müdürü Rahmi Dilligil'le yaşadığı sürtüşmenin ardından DT'den istifa etmiş; Şehir Tiyatroları'ndaki Genel Sanat Yönetmenliği görevinden de ayrılmıştı. Bu süreçte hiç tiyatroya gitmediğini itiraf eden Işık, eski yuvasında 'Ölümsüz Öykü' isimli yeni bir oyun sahnelemeye başladı. Kenan Işık, Karen Blixen'in öyküsünden oyunlaştırıp yönettiği 'Ölümsüz Öykü'nün perdesini Muhsin Ertuğrul Sahnesi'nde açıyor. Tiyatrodan uzak kaldığı 6 yıl boyunca 'Kim Beşyüz Bin İster' yarışması ile 'Belalı Baldız' adlı sitcom'la adından söz ettiren Kenan Işık'la geçmişi ve gelecek projelerini konuştuk.
SÜRTÜŞME YAŞANMIŞTI
* Neden tiyatroya döndünüz? Birincisi, çok özledim. Altı sene boyunca neredeyse hiç oyun seyretmedim. Ben tiyatroya gönül verdim. Devlet Tiyatroları'ndan o dönem işin başına gelen Rahmi Dilligil nedeniyle ayrılmak zorunda kalmıştım. Sanatsal bir sürtüşme yaşanmıştı. Atanan yeni genel müdürün, tiyatronun geleneğine çok yakışmadığını düşünmüştüm. Siyasetin sanata etkisi olmuştu.
* Siyasetçilerin Devlet Tiyatrosu'na müdahalesi yüzünden mi ayrılmak zorunda kalmıştınız? Evet, fikir ayrılığı oluştu. Siyasetin sanata müdahale etmemesi gerekiyor. Buna izin vermemek lazım. Siyasetçi 'Benim adamım genel müdür olsun' deyince olmuyor. Rahmetli Sakıp Sabancı'nın hayatını konu alan bir oyun gündeme gelmişti. Bizim itirazımız bunaydı. Rahmi Dilligil ile hâlâ mahkemem var. Bu tür açıklamalarım yüzünden mahkemeye vermiş; 10 bin YTL tazminat istiyor.
BENİMLE UĞRAŞIYOR
* Bu açıklamanızla 'sanat ve sanatçı kukla olamaz mı' diyorsunuz? Evet, sürtüşme bu yüzden çıkıyor. Ben gelen soruşturmalardan birinde işime son verileceğini anladığım için istifa etmiştim. Gerçekten küskünlükle ayrılmıştım. Devam etmemin mümkün olmadığını görmüştüm. Tiyatrodan ayrılıp evime giderken, yolda gördüğüm doğalgaz kazısına baktım. O işi bilsem yapacağım ama bilmiyorum ki! Birden kabadayılık yapıp tiyatrodan ayrıldım. Çoluğumun çocuğumun rızkını nereden kazanacağımı düşündüm o an. Fakat bir hafta geçti, o genel müdürü eli kelepçeli olarak gazetelerde gördüm. İlahi adalet yerini buluyor. Çünkü neticede öyle tuhaf işler yapmış ki! Görevi kötüye kullanmaktan dokuz ay hapis yattı. Hâlâ daha benimle uğraşıyor. Benim demeçlerimden rahatsız oluyor.
* Sizin siyasetçilerle aranız hiç iyi olamadı mı? Bana bu zamana kadar hemen hemen her partiden belediye başkanlığı, milletvekilliği teklifi geldi. Ama ben kendimi bir partinin düşüncesi doğrultusunda kullandırtmam! Çünkü ben sanatçıyım.
SABIRLA İZLENMELİ
* Yıllar sonra Şehir Tiyatroları'nda yeni bir oyun sahneye koyuyorsunuz. Bu çalışmanız için para alıyor musunuz? Alabilirdim ama almadım. Ben tiyatroyu amatörce yapıyorum.
* Tiyatroya dönüşünüzde televizyon dünyasından sıkılmanızın rolü olabilir mi? Televizyonu bırakmış değilim ki. İki iş birarada yapılabilir. 'Fikrimin İnce Gülü' adlı yeni bir dizi için anlaşmak üzereyim. Bir belediye başkanı ile eski sevgilisinin ilişkisini konu alan güzel bir dizi olacak.
* Sizi eski yuvanıza döndüren 'Ölümsüz Öykü' nasıl bir oyun? Paranın, pulun, muhasebe kayıtlarının karşısına sanatı, öyküyü koyan bir oyun. Öykünün hayatımızda önemli bir yeri olduğunu vurgulayan bir çalışma. Bu oyunda; paranın, kudretin, muktedir olmanın karşsında sanat var. Seyircinin biraz sabırla izlemesi gerekir.
* Zor bir oyun mu yaptınız yani? Biraz öyle oldu. Cannes Film Festivali'nde Nuri Bilge Ceylan'ın filmi en iyi iki filmden biri seçildi. Ama Türkiye'de 17 bin kişi izledi. 'Maskeli Beşler'e 700 bin kişi gidiyor, 'İklimler'e 70 bin kişi bile gitmiyor. Bizim oyunumuza çok seyirci gelmeyebilir ama gelecek 100 kişiden gerçek edebiyatı, şiiri, tiyatroyu esirgememek gerekir. Shakespeare, Brecht ya da Euripides oynamak bu yüzden çok önemlidir.
BÜLENT İPEK - MAGAZİN
|