|
|
|
|
|
Yüksek vergiye rağmen lüks oto hız kesmiyor
Vergi yükü ağır olmasına rağmen 2000 cc'nin üstünde motor hacmine sahip lüks otoların pazar payı artıyor. 2004'te yüzde 1.65 olan lükslerin payı 2006'da yüzde 3'e yükseldi.
Son yıllarda Türk otomobil pazarı önemli bir yapısal değişiklik geçiriyor. Türk tüketicisinin otomobil tercihlerindeki değişim, pazarda da önemli değişikliklere neden oluyor. Satış rakamları incelendiğinde Türkiye'de küçük ve orta sınıf araçlar tercih edildiği görülüyor. Küçük segmentin payı her geçen yıl artış gösteriyor. Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) rakamlarına göre, 2004 yılında küçük otomobillerin pazar payı yüzde 45.58 iken, bu oran 2005'te yüzde 48.42'e kadar yükseldi. 2006 yılının Ocak-Eylül döneminde küçük otomobillerin pazar payının yüzde 50'ye ulaştığı görülüyor. Küçük otomobillerin payı artarken, orta sınıf araçların payında bir düşüş görülüyor. 2004 yılında yüzde 40 olan orta sınıf otomobillerin pazar payı, 2005'te yüzde 36.41'e, 2006 yılında ise yüzde 35'e geriledi.
VERGİ YÜKÜ AĞIR Türk tüketiciler her ne kadar küçük ve orta sınıf otomobilleri, ekonomik gerekçelerle tercih etseler de, lüks tutkusundan da vazgeçemiyor. Lüks otomobillerin payı son yıllarda hızla artış gösteriyor. Vergi yükü ağır olmasına rağmen lüks otoların pazar payı 2004'te yüzde 1.65 iken, bu oran 2005'te yüzde 2.26'ya, 2006 yılında ise yüzde 3'e yükselmiş durumda. Üst sınıf lüks otomobillerin pazar payında da benzer bir artış hızı var. 2004'te yüzde 0.45 olan pay 2005'te yüzde 0.51'e, 2006'da da yüzde 1'e çıkmış durumda. Binek otomobil pazarının yüzde 79'u 1600 cc motorlu araçlardan oluşuyor. Bunda vergi yükünden kaynaklanan avantaj önemli rol oynuyor. 1600 cc ve altı araçların vergü yükü yüzde 62 iken, 2000 cc'ye kadar olan araçların vergi yükü yüzde 89'u buluyor. Yüksek vergiler, otomobil tercihini küçük motorlu araçlara yöneltiyor. Yüzde 117 ile vergi yükü en ağır olan 2000 cc üzeri araçların pazar payında da bir artış görülüyor. 2000 cc üzeri araçların pazar payı 2004'te yüzde 1.90 iken, bu oran 2005'te yüzde 2.70'e, 2006'da ise yüzde 3.30'a yükseldi. Türklerin otomobil tercihinde önemli bir değişiklik de, dizel otolarda yaşandı. Dizel otomobil pazarı son yıllarda hızlı bir artış gösterdi. Patlamaya dönüşen bu artışı anlayabilmek için 4-5 yıl öncesine bakmak lazım. Toplam binek otomobil satışları içinde dizel araçların payı 1999 yılında sadece yüzde 1.5'miş. Yani satılan her 100 otomobilden 1.5'i dizel olmuş. Bu tarihten itibaren dizeller sürekli yükselen bir grafik çizdi. 2000'de yüzde 2.4 olan dizel payı, 2001'de yüzde 2.8, 2002'de yüzde 11.9'a, 2003'te yüzde 19.4'e, 2004 yılında ise yüzde 21.2'e yükseldi. Geçen yıl yüzde 40 ile en yüksek seviyesine ulaştı. 2006 Ocak-Eylül döneminde ise dizel otoların pazardaki payı yüzde 49 oldu. Dizel otoların satışlarının artmasında, motorinin fiyatının benzine göre düşük olması ve dizel otoların düşük yakıt tüketimleri rol oynuyor. Bunun yanı sıra ikinci elde prim yapması ve performansın yüksek olması da etkili.
|