Limanı ile 7.2 milyar dolarlık işlem hacmine imza atan Mersin, Hong Kong, Singapur ve Dubai gibi geleceğin önemli liman kentleri arasında gösteriliyor.
SABAH Anadolu bu kez sadece Türkiye'nin değil, Doğu Akdeniz'in en büyük limanına sahip Mersin'de. 17. yüzyılda ünlü gezgin Evliya Çelebi Seyahatnamesi'nde yöreden söz ederken 70 haneli Mersinoğlu adlı bir köyden bahseder. Bugünkü kent, 19. yüzyıl ortalarına doğru ancak tarih sahnesine çıkar. Ticarete yönelik yapılanma ile yeni bir kentin çekirdeği oluşur. Mersin bugün 7.2 milyar dolarlık dış ticaret hacmiyle, bir ticaret merkezi olma yolculuğunda önemli bir noktaya ulaştı. Mersin limanında geçen yıl yaklaşık 16 milyon ton yükleme boşaltma işlemi yapıldı. Liman içindeki serbest bölgede, 2004 yılında getirilen vergi uygulamasıyla bu rakam daha sonra düşse de, 2003 yılında 2.8 milyar dolarlık işlem hacmi
görüldü. DUTY FREE ŞEHİR OLSUN Mersin'in gelişimini 20. yüzyılın ilk yarısında yalnızca bir balıkçı köyü olan Dubai'ye benzetenler de var. Dubai'nin yanı sıra Hong Kong ve Singapur, vergi avantajlarıyla dünyanın önemli birer transit ticaret merkezi konumuna geldiler. Mersinli girişimci Engin Tan Narin, kentin, 20 yılda marka olan Dubai gibi olabileceğini vurgulayarak, şunları söyledi: "Mersin'i komple serbest şehir ilan etmekten korkulmamalı. Duty Free (vergisiz) bir şehir düşünün. Mal için, örneğin oyuncak almak için Hong Kong'a gitmezler. Devlet destek olmalı, Mersin transit ticarette cazibe merkezi yapılmalı. Ülkeye rahatlıkla 50 milyar dolar getirisi olur." TEK SORUN SAHİPSİZLİK Mersin DTO Genel Sekreteri Atahan Çukurova ise şu
bilgiyi veriyor: "Irak istikrara kavuştuğunda önemli bir Irak yükü buradan geçecek. İran'ın da transit yükü var. Suriye'nin Lazkiye, Lübnan'ın Beyrut, İsrail'in Hayfa ve Ashdad limanlarının yükü de Mersin'den yapılırsa, işlem hacmi daha da patlayacak. Her şey hazır. Yeterli yük trafiğine sahip ancak liman hizmetleri yetersiz. Demiryolu bağlantısının çift hatta çıkarılması, özel istasyona ve lokomotife izin verilmesi rekabet olanağını artırır." Mersin limanının özelleştirme ihalesi yapıldı. Akfen ve Singapur grubu aldı ancak açılan davalar nedeniyle 1 yıldır devredilemedi. Mersin TSO Başkanı Kadri Şaman, "Liman sahipsiz durumda. Devlet devredeceğim diye yatırım yapmıyor. İşler çok ağır ve sıkıntılı yürüyor" dedi.