|
|
Kadınların örtünmesi sosyal mesele
- Bugün Türkiye'de en çok tartışılan konulardan biri kadınların başörtüsü meselesi... Kitapta örtünmenin İslam'ın başlangıcından 17 yıl sonra Hicab suresiyle gelmesi ve örtünmenin İslam'dan binlerce yıl öncesine dayanan kökenleri hakkında da ilginç iddialarınız var. Yani örtünmenin günaha girmekle bir ilişkisi yok mu? - İslam'da kadının örtünmesinin günahla sevapla hiçbir ilişkisi yoktur. Bu böyle olsaydı İslam'ın ortaya çıkışının hemen ilk yıllarında örtünmeyle ilgili emirler gelirdi. Böyle olmadı. Müslüman kadınlara 17 yıl örtünme, erkeklerden kaçma, sosyal hayattan çekilip evde oturmayla ilgili hiçbir emir ve öneri getirilmedi. Örtünme ile ilgili ayetlerinin İslam'ın ilk tebliğ edilmeye başladığı yıldan 17 veya 20 yıl sonra Medine'de geldiği konusunda birlik vardır.
- Sizce gerçek amacı neydi kadınların örtünmesinin? - Aslında örtünme, toplum içinde kadının sosyal statüsünü belirlemeyle ilgili bir düzenlemedir. İsa'nın doğumundan önce 1700'lerde oluşturulan, İslam'ın doğuşundan da 2 bin 300 yıl evvele rastlayan Hamurabi yasalarına bakıldığında olay daha anlaşılır hale gelir. Bu yaşlarda özgür kadınların evlerinin dışına çıktıklarında başlarını örtmesi gerektiği, bu örtünün özgür kadınları yolda köle kadınlardan ayıracağı ve böylece köle kadınların uğradıkları tacize maruz kalmamaları amacı vardı. O dönemde kadın köleler ve cariyeler vardı. Bu emir onları kapsamıyordu. Bugün köleler olmadığına, İslam'da da en az 17 yıl öncelikli bir konu olmadığına göre... Takanlara karışmamak en doğru yol olduğu gibi takanların da takmayanın günah işlediğini, ahlak dışı bir şey yaptığını iddia etmesinin hiçbir geçerliliği olmadığının bilinmesi gerekiyor.
- Bizans ve Osmanlı İmparatorluğu'nun birbirinden etkilenmesinde kadınların rolü büyük değil mi? - Bizans ile Osmanlı, 150 yıl yan yana yaşadı ve birbirlerinden çok şey öğrendi. Bizans kültürünü Osmanlı'ya ilk öğreten Bizanslı kadınlar oldu. Osmanlı erkekleri şavaşlar, işgaller sonucu dul kalan veya evlilik çağındaki Bizanslı kadınları kendilerine eş olarak aldı. İlk Osmanlı tarihi yazarlarından Âşık Paşa bu olayı kısaca şöyle özetliyor: 'Kim hazır boş ev bir de avrat bulur da kabul etmez?' Bu kadınlar girdikleri yeni topluma yaşam şekillerini yemeklerini, müziklerini, ev düzenlerini, çocuk yetiştirme yöntemlerini, batıl inançlarını da soktu.
|