Yurtdışına gidenlerin köklerinin halen burada olduğunu söyleyen Orakçıoğlu, "Türkiye'yi koruyan hızlı üretimi" dedi.
TÜRKİYE'DEN gidenlerle en çok bir arada olan ve onları dinleyen, tanıyan insanlardan biri kuşkusuz İstanbul Hazırgiyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB) Başkanı Süleyman Orakçıoğlu. Damat ve Tween markalarını içinde barındıran Orka Holding'in patronu Orakçıoğlu, Mısır ve Ürdün'e gidişte en önemli nedenin maliyetlerin düşük olmasından çok bu ülkelerin ABD ile yaptıkları QIZ anlaşması olduğunu söylüyor. Çünkü Amerika Birleşik Devletleri dünyadan aldığı tekstil ve hazır giyim ürünlerine yüzde 0 ile yüzde 33 arasında değişen oranlarda gümrük uygularken, bu iki ülkeden sıfır gümrükle alım yapıyor. Böyle olunca da Mısır'da üretim yapan bir şirket ortalama en az yüzde 16.5 avantajlı olarak işe başlamış oluyor.
HIZIMIZ
BİZİ KORUYOR Orakçıoğlu, tekstil ve hazır giyim sektörünün 100'ün üzerindeki firmayı yurtdışına kaptırdığını belirtirken çok da karamsar değil. Çünkü gidenlerin bir ayağı halen burada. Türkiye'de kalan bölüm de fast fashion (hızlı üretim gerektiren moda ürünler) alanında ilerliyorlar. Yurtdışına gidenler genelde basic (katma değeri düşük) ürünlerde pazar kaybetmeme telaşında. Ancak onda bile istenilen işçilik kalitesini yakalamaları zor. Orakçıoğlu, "Şu anda en gündemde olan ülke Mısır. Gümrük avantajının yanı sıra işçilik ücretleri çok düşük. Ama kalifiye iş gücü yok. Orada yaşamak istiyorsanız önce çalışanı eğitmeniz gerekli. Bunu yapamayanlar geri dönmek zorunda kalıyorlar" diyor. Sadece Mısır değil, Özbekistan, Moldova, Ürdün gibi ülkelerin de Türk yatırımcıları kendilerine çektiğini anlatan Orakçıoğlu sözlerine şöyle devam ediyor: "Özbekistan'a daha çok pamuk ülkesi olduğu için iplikçiler gidiyor. Diğer ülkelerde şansını arayanlar ise fiyat rekabeti gereken ürünlerde o yarıştan kopmamak amacındalar. Ancak moda ürünler üretenler gitmiyor. Çünkü buradaki rakiplerimiz halen İtalya, İspanya gibi ülkeler. Çin veya Hindistan değil. Fast fashion denilen modayı hızlı yapma kabiliyetine sahip ülkelerden biriyiz. Sonuçta bu alanda halen Türkiye İtalya ve İspanya gibi ülkelerden daha ucuz bir ülkeyiz. Dünyada ucuz basic ürünlere olan ilgisizlik giderek artıyor. Herkes kendini özel hissetmek istiyor. Sıradan olmak istemiyor. Böyle olunca da Türkiye'de tekstil ve hazır giyimin biteceğini sanmıyorum. Sadece belki daha fazla büyümeyecek. Ama her zaman var olacak."