|
|
Otomobilin milliyeti yok
Küresel ekonomi ve şirket evlilikleri otomotiv dünyasında yepyeni bir dönemin açılmasına neden oldu. Şirket evlilikleri sonucunda otomobillerin milliyeti ortadan kalktı. Eskiden Alman, İngiliz, Japon, İsveçli dediğimiz markalar artık farklı markaların çatısı altında faaliyet gösteriyor. Küresel ekonomiyle birlikte, otomotiv firmalarının üretim anlayışları da değişmeye başladı. Bu nedenle kendi ülkelerinin dışında üretim yapmaya başladılar. Satış yaptıkları pazara yakın olma isteği ve rekabet avantajı nedeniyle, düşük maliyetli ülkelerde yeni fabrika yatırımları yaptılar. Günümüzde birçok dev otomotiv firmasının, dünyanın dört bir yanında fabrikaları var. Hatta, kendi ülkeleri de ürettiklerinden daha fazla otomobili yurtdışındaki fabrikalarında üretiyorlar. Ayrıca, otomotiv firmaları üretimde kullandıkları parçaları yan sanayii firmalarından satın alıyorlar. Bir otomobili oluşturan binlerce parça, farklı ülkelerde, farklı milliyetteki çalışanlar tarafından üretiliyor. Otomobilin tasarım sürecinden üretimine kadar geçen sürede emeği geçenlerin ülkeleri de farklı. Farklı ülkelerden binlerce insan bu süreçte ter döküyor. Bir ara İtalyan otomobillerini ambargo ettik. Bugün ise Fransız otomobillerine ambargo söylentileri var. Fransızları ambargo ile cezalandıracağız diye düşünürken, aralarında o otomobillerin üretildiği ülkeleri ve o ülkenin çalışanlarını da cezalandırdığınızı unutmayın. Bu ülkeler arasında Türkiye'de var. Türkiye'de onbinlerce insan Fransız otomobillerini üreterek, satarak, satış sonrası servis hizmeti vererek karnını doyuruyor. Otomobilin milliyeti yok. Otomobil, dünya vatandaşı...
|