Halka arz hasılatını 'Evim'e yatırıp, yabancıyla yarışacak
Yabancı rakipleri ile yarışabilmek için 'Evim' mağazalarını açan Doğtaş, 2008'de halka açılıp elde edilen hasılat ile sektörde rekabeti artıracak
Doğtaş Yönetim Kurulu Başkanı Doğan, Türk mobilyasının yurtdışında adi bulunduğunu, bu önyargının da yeni yeni kalktığını söyledi.
Doğtaş Mobilya'nın sahibi ve TOBB (Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği) Mobilya Sektörü Meclis Başkanı Davut Doğan, 2008 yılında Doğtaş'ı halka açacaklarını ve buradan elde edecekleri hasılat ile 'Evim' mağazalarını geliştireceklerini belirtti. Doğan şöyle konuştu: "Ikea hiçbir şey değiştirmedi diyemeyiz. Rekabet etmek için 'Evim' mağazalarını açtık. Halka açılınca elde edeceğimiz gelirle de bu konsepti geliştireceğiz." Markalaşama sıkıntısının Türk mobilya sektörünün en büyük sorunu olduğunu belirten Doğan, "Eskiden Avrupa'ya giden Türk mobilyasına burada Çin malına nasıl bakıyorsak öyle bakılırdı. Son dönemde bu önyargı kırıldı" diye konuştu.
'POZİSYONUMUZU
ALDIK' Türkiye'de mobilyanın 5-6 milyar dolar büyüklüğünde bir pazar olduğunu ifade eden Doğan, "Kayıtdışı çok yoğun. 6 milyarın kayıt altında olan kısmı 2 milyar doları geçmez" diye konuştu. Doğan, Türkiye'deki yabancı rakipleri için, "Gelişleri bizi hiç etkilemedi desek yalan olur. Satış olarak etkilenmedik belki ama duruşumuzu değiştirmek zorunda kaldık. 'Evim' mağazalarını açtık, bu konsepte yatırım yapacağız. Pozisyonumuzu ona göre aldık" diye konuştu. Yurtdışında her yıl yüzde 50-60 büyüyen mobilya sektörünün böyle devam etmesi durumunda Türkiye'nin de orta vadede iyi bir yere geleceğini söyleyen Doğan, şöyle devam etti: "Ikea gelmese başkası gelecekti. Avrupa'da en az 10 bin metrekare alanda restoranlı, marketli 'mobilya center'lar var. Ama mağaza sayısı az. Masko'dakilere 'hepinizin 400'er metrekare mağazası var; duvarlarınızı birleştirin; rekabet böyle olur' dedim. Yarın başkaları da 30 bin metrekareyle gelecek. Verimli olmak için 100 mobilyacı birleşip bir Ikea kurmalı. 10 sene sonra mecburen olacak bu. Şimdiden yapmak lazım." Doğan, yurtdışında Türk mobilyasına bakışla ilgili olarak ise şöyle konuştu: "Eskiden Avrupa'ya giden Türk mobilyası buradaki Çin malları gibiydi. Ülkemizde mobilyanın markalaşamaması handikap. Markasız mallar gidiyor yurtdışına. Bu da önyargı oluşturmuştu. Son üç yıldır bu biraz kırıldı. Şimdi, Paris'te Doğtaş mağazası var. 5 sene önce depoda mallara satabilmek için 'made in Germany' etiketi basan yabancılar, bugün 'Doğtaş' diye satıyor. Eskiden adi, ucuz, kalitesiz denirdi Türk mobilyasına. Bazıları içi portakal sandığı kanepeleri yükleyip 2 liraya sattılar ve böyle bir imaj oluşturdular geçmişte."