|
|
|
Tüketiciden 3571 şikayet
Tüketiciler Birliğibünyesinde, ''hak ihlaline uğradığını'' düşünenlerin mağduriyetlerini çözümlemeye yardımcı olmak amacıyla oluşturulan ''Başvuru Merkezi''ne,yılın 6 aylık döneminde, 3 bin 571 şikayet gerçekleştirildiği bildirildi.
En çok şikayette bulunan iller sıralamasında İstanbul, başvuru yönteminde ise internet ilk sırada yer alırken, sorunu olanların yüzde37,41'i kredi kartı faizinden yakındı.
Tüketiciler Birliği bünyesinde hak ihlallerini tespit etmek, izlemek, değerlendirmek, istatistiki veriler hazırlamak, raporlamak, kamu ve özel sektöre ait kurum, kuruluş ve firmaların tüketici politikalarının oluşumunda yol gösterici, hak ihlaline uğramış mağdurayardımcı olmak amacıyla oluşturulan ''Başvuru Merkezi''ne bu yılın 6 aylık döneminde yapılan şikayetler açıklandı.
Merkeze
6 ayda, 3 bin 571 şikayetin gerçekleştiği, Mart ayının da yüzde 30,89 ile yoğunluk açısından en dikkati çekici ay olduğu belirtildi. İller sıralamasında 2 bin 207 şikayet ile İstanbul'un ilk sırada yer aldığı, bunu 205 ile Adana ve 181 ile Ankara'nın izlediği, öte yandan Ardahan, Bartın, Bayburt, Bilecik, Bingöl, Erzincan, Hakkari, Kırşehir ve Tunceli'den ise sadece birer şikayet yapıldığı kaydedildi.
Başvuru yönteminde ise yüzde 59,12 ile internetin ilk sırada, yüzde 24,17 ile telefonla yapılan şikayetlerin ikinci, yüzde 9,16 ile MSN ile yapılanların ise üçüncü sırada yer aldığı ifade edildi. Başvuranların yüzde 37,41'i kredi kartı faizinden, yüzde 24,64'ü ayıplı mal, yüzde 11,90'ı ayıplı hizmet, yüzde 7,81 bilgi talebi, yüzde 5,10'u kapıdan satış, yüzde 6,89'u servis hizmetlerinden, yüzde 3,25'i mesafeli (internet üzerinden yapılan) satıştan yakındı. Ayıplı hizmet şikayetlerinin yüzde 25,18'inin iletişim sektöründen geldiği belirtildi.
Şikayetlerin sektörlere göre dağılımında ise 1428 ile bankacılığınilk sırada, 351 ile dayanıklı tüketimin ikinci, 326 ile iletişimin üçüncü, 242 ile bilişimin dördüncü ve 208 ile giyim sektörünün beşincisırada yer aldığı kaydedildi.
'TÜKETİCİ BİLİNÇLENDİ'
Tüketiciler Birliği Genel Başkanı Bülent Deniz, raporu AA muhabirine değerlendirirken, bu yılın 6 aylık dönemindeki rekor başvuru gerçekleştirildiğini kaydetti. Deniz, geçen bir yılın tamamınıda aşarak 3 bin 571 şikayet yapıldığını söyledi.
Bülent Deniz, kredi kartlarında yaşanan toplumsal ölçekli sorun vegerekse yasanın kabul edilmesi ile kart borçlarının yeniden yapılandırılmasına ilişkin hukuki sürecin başlamış olması nedeniyle raporun kapsadığı dönem içinde kredi kartı borcu ile ilgili başvuruların ilk sırayı aldığını belirtti.
Önceki yıllara göre üst sıralarda yer alan kapıdan satışların giderek azaldığını ve düşüş trendine girdiğini belirten Deniz, ''Bu durum, önceki yıllarda çok sayıda tüketiciyi mağdur eden kapıdan satışyöntemi ile dolandırıcılığa karşı, tüketicinin giderek daha dikkatli ve bilinçli mücadele ettiğini ortaya koyuyor'' dedi.
Bilgisayar kullanımının yaygınlaşmasına paralel olarak gelişen internet üzerinden satışlar nedeniyle meydana gelen hak ihlallerinde, önceki yıllara göre artış gözlendiğini anlatan Deniz, şöyle konuştu:
''Bilişim sektöründeki gelişmeler dolayısıyla bilgisayar teknolojisi kullanılarak yapılan başvurular önemli bir paya sahip oldu. Bu başvuruların, önümüzdeki dönemde artması beklenmelidir. Gerekbaşvuru kaynağı ve gerekse yöntem bakımından internet aracılığı ile yapılanlar, toplam başvuruların yarıdan fazlasını oluşturmaktadır. İnternet üzerinden yapılan başvurular, düzenli raporlamanın yapıldığı 2001 yılından bu yana dikkati çekici düzeyde artmış ve toplam başvuruların çoğunluğunu oluşturacak seviyeye gelmiştir. Bu veri, ülkemizde internet kullanımının arttığına ilişkin tespitleri de doğruluyor.''
Şikayette bulunanların yüzde 95'inin hakkına ulaştığını anlatan Deniz, hazırladıkları raporu internet sayfasında yayınlayacaklarını, burada adı geçen firmalarında kendilerini sorgulamalarını istedi.
|