|
|
|
|
|
|
|
|
|
SABAH, şeriat mahkemesinde
TAHRAN'IN en önemli mahkemelerinden biri olan Dadsareye Bölgesi Mahkemesi'nin kapısındayız. İran'da yapacağımız her iş için Kültür Bakanlığı Yabancılar Dairesi'nden çalışma izni almamız gerekiyor. Tabii ki şeriat mahkemesine girip fotoğraf çekmek için izin vermiyorlar. Küçük fotoğraf makinesinin Türkiye'de çıkmış yeni bir cep telefonu modeli olduğunu söyleyerek içeri giriyoruz. İran'ın ünlü yargıçlarından biri olan ve bu mahkeminin de başyargıcı olarak görev yapan Aslan Pour'a çıkıyoruz. Pour, Türkiye'den geldiğimiz için bizi iyi karşılıyor
ve "Bütün dünya İran mahkemeleri hakkında yanlış bilgiye sahip. Konuşalım da doğruyu öğrensinler" diyor. Şanslı günümüzdeyiz!
Burası bir şeriat mahkemesi mi? Burası Tahran'ın en büyük şeriat mahkemelerinden biri. Bütün mahkemelerimiz şeriat kurallarını uygular.
İran'da recm olup olmadığı çok tartışılıyor. Bu bir efsane mi, recm var mı? Evet var. Kanıtlamak çok zor olduğu için recmin pratikte neredeyse imkânsız olduğunu da söylemeliyim. Devrim'den bu yana sadece iki kişi recmle öldürüldü. Emin olmak için dört kişinin tanıklık etmesi gerekiyor. Emin olunursa kadın taşlanarak öldürülür.
İlk taşı kim fırlatıyor? İlk taşı, kararı veren hâkim fırlatır. Daha sonraki taşları ise halktan isteyenler atabilir. Kadın ölmezse bırakılır.
Nasıl ölmeyecek ki? İnsanlar sadece küçük taşlar fırlatabilirler ve beş metreden fazla yaklaşamazlar. Bir de bizim iki tür recmimiz var. Eğer kadın kendi itiraf etmişse kaçmasına izin verilir.
Boşanma konusunda mahkemenizde kadın ve erkek eşit mi? Boşanmalarda artış var. Genel olarak boşanmanın gerçekleşmesi için erkeğin bunu kabul etmesi gerek. Ama kocası uyuşturucu bağımlısıysa, ya da başka bir kadınla ise kadın da boşanabilir.
Kadının şahitliği geçerli mi? O, suça bağlı. Bazılarında iki erkek iki kadın şahite ihtiyaç duyarız, bazılarında kadınları kabul edemeyiz. Bunun nedeni kadınlara saygı duyup buralara getirmek istemememizdir.
Kısasa kısası ne zaman oluyor? Biri cinayet işlerse biz de onu öldürürüz. Bu kısasa kısastır, şeriattır.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|