|
|
|
|
|
Otoların güvenlik sonuçları kıtadan kıtaya değişiyor
Değişik kıtalarda gerçekleştirilen çarpışma testlerinden farklı sonuçlar çıkarken; testlerin detaylı incelemeleri yapıldığında her testin aynı koşullarda tamamlanmadığı ortaya çıkıyor.
Marka, tasarım, performans ve yakıt tüketimi gibi kriterler, otomobil satın alma tercihini etkiliyor. Son yıllarda güvenlik de, otomobil tercihinde önemli rol oynamaya başladı. Aktif ve pasif güvenlik sistemleriyle donatılan otomobiller, firmalarının kendi test merkezlerinde geliştirilmeye devam edilirken; bağımsız test kuruluşları da piyasaya çıkan yeni modelleri kendi kriterlerine göre testlerden geçiriyorlar. Otohaber, otoların güvenliğini test eden kuruluşların sonuçlarının ne kadar güvenli olduğunu araştırmış. Dünyanın farklı ülkelerinde test yapan kuruluşlar arasında; Amerika'da NHTSA (Ulusal Otoyol Trafik Güvenlik Kurumu) ve IIHS (Otoyol Güvenliği Sigortacılık Enstitüsü) bulunurken; Avrupa'da Euro NCAP (Yeni Otomobiller Değerlendirme Programı), Japonya'da NASVA (Ulusal Otomobil Güvenliği ve Kurbanları Ulusal Ajansı) ve Avustralya'da ANCAP (Avustralya Yeni Otomobiller Değerlendirme Programı) öne çıkıyor. Ancak, test kuruluşlarının yaptıkları test sonuçlarının farklı çıkması kafaları karıştırıyor. Bağımsız, çıkar amaçlı olmayan, akademik nitelikli ve ölüm, yaralanma vb. olayları azaltmayı amaçlayan IIHS, Amerikan otoyollarındaki gerçek çarpışma testlerini incelediği gibi, önden ve yandan çarpışma testleri gerçekleştirerek otomobilleri değerlendiriyor. Türkiye'deki etkinliği çok daha fazla hissedilen Euro NCAP ise, önden ve yandan çarpışma testi, sabit direğe yandan çarpma testi ve yetişkin ve çocuklar için önden çarpma testi uyguluyor. Japonya pazarındaki yeni otomobillerin çoğunun testini yapan NASVA, önden karşılıklı çarpışma testi, önden ve yandan çarpışma testi, fren testi, yaya koruma testi ve çocuk koltuğu testlerini gerçekleştiriyor. Avustralya ve Yeni Zelanda otomobil kulüpleri ve Avustralya Sigortacılar Derneği tarafından desteklenen ANCAP, Euro NCAP'in uyguladığı testleri gerçekleştiriyor. Bu kuruluşlar arasında Euro NCAP ve NHTSA en etkilileri olarak gösteriliyor.
NHTSA DEĞERLENDİRMESİ 1978'de ABD'de çarpışma testlerine başlayan NHTSA sonuçlarını, "yüzde" olarak açıklarken; yaklaşık 12 yıldır 5 yıldız üzerinden değerlendirme yapılıyor. Testlerden 5 yıldız almak için; otomobildeki yolcuların yüzde 10'dan daha az yaralanma riskine maruz kalmaları gerekiyor. Yüzde 10-19 arası 4 yıldız, yüzde 20-34 arası 3 yıldız, yüzde 35-45 arası 2 yıldız ve yüzde 45'ten fazla oranlar 1 yıldız olarak değerlendiriliyor. 1996'da NHTSA, Euro NCAP'ten uyarlanan yandan çarpışma testlerini gerçekleştirmeye başladı. Euro NCAP'ten farklı olarak sabit duran otomobilin eksenine 27 derecelik bir açıyla çarpan 1.4 tonluk deforme olabilir yüzeyli bir araç sayesinde ölçümler yapılıyor. Yüzde 6'dan az yaralanma riski oluşturanlar 5 yıldız alırken; yüzde 25'ten fazla risk olan otomobile 1 yıldız veriliyor.
UFUK SANDIK
|