|
Aykırı ve kışkırtıcı
|
|
ŞÜKRAN Moral, İtalya'daki sanat yaşamında, kendi de ifade ettiği gibi hep kendi yaşanmışlıklarından hareket etti. Örneğin, İtalya'da oturma iznini yenilemeyi unuttuğunda kendisini sınırdışı etmek isteyen polisin tavrına karşı "Üçlü evlilik" performansını gerçekleştirdi. Haça gerildiği kendi fotoğrafının önünde sanatçı arkadaşları ile beraber üçlü bir sembolik evlilik düzenledi. Bu performansı, bürokrasi ve sınırdışı edilmemek için yapılan evliliklerle alay ediyordu. Bir jinekolog masasında, bacaklarının arasına yerleştirdiği monitörden akıp geçen şov ve belgeselleri izledi. Şükran burada monopolize olmuş enformasyonu protesto ediyordu. "Müze&Morg" çalışmasında ise ölümden sonra tüm insanlığın eşit bir biçimde layık görüldüğü o nemli, karanlık, kirli yerin temsili vardı. "Hamam" çalışmasında Galatasaray Erkekler Hamamı'na giren Moral'ın erkeklerin şaşkın bakışları arasında "yıkanma" talebinden belgelenenler, "Genel Ev" çalışmasında sarı peruğu ile kapıda gerçek müşterilerle yüz yüze bir sanatçının resmi yer aldı. Şükran Moral'ın verdiği mesajlar insanın bildik yerlere değin aldığı bildik huzur verici mesajlar değil. Biraz da bu nedenle İtalyan kadın lider Luciana Sbarbati'nin dikkatini çekti. Sbarbati de "Şükran gibi bir sanatçı laik, modern ve toleranslı bir kültüre katkı sağlayabilir" diyerek bu fikri doğruluyor.
|