Art arda yapıp işletmeye başladıkları havalimanlarıyla ün kazanan TAV'ın CEO'su Sani Şener, "On yılda 200 milyar dolarlık havalimanı yatırımı yapılacak. Bunun 70 milyar doları bizim hedef bölgemizde" dedi.
Tepe-Akfen ortaklığında kurulan TAV, havalimanı inşa etmek ve sonra da işletmek konusundaki başarısını Türkiye dışına taşıdı. TAV'ın CEO'su Sani Şener'in masasının üzerinde bugün takip etmekte olduğu 27 havalimanının inşaat ve işletme ihaleleri var. Atatürk Havalimanı Dış Hatlar Terminali'nin inşaatını vaktinden önce tamamlayarak övgü alan TAV, ikinci dönemde terminalin işletme hakkını Şener'in ifadesiyle, verebilecekleri en yüksek teklifi vererek almayı başardı. İşte bu da TAV için dünyada iyi bir referans oldu. Ardından devlerin kapıştığı Mısır'daki terminal ihalesi de şirketlerin Dünya Bankası nezdinde büyük lobi yapmasına karşılık tek başına TAV'ın oldu ve sonrası çorap söküğü gibi geldi. Hali hazırda 2 milyar dolarlık havalimanı inşaat projelerini yürüten TAV'ın hedeflerini Sani Şener anlattı.
* TAV, havalimanı yapma ve işletme konusunda dünyaya kendisini kanıtladı mı sizce? TAV, 1998'den bu yana 7 yılda havalimanı sektöründe komple paket sunabiliyor. Yani dizaynını, inşaatını ve işletmesini yapabiliyor. Hakikaten dünyada bunun hepsini birden yapan üç dört tane şirket var. Bir Fransız, bir Alman ve bir de ABD'li büyük şirket var bu konuda iyi ve büyük olan. Ama devamlı aynı ihalelere katılıyoruz. Zaten dünyadaki ihalelere toplasanız 10 firma giriyor sürekli.
* Dünyanın en güzel ve büyük havalimanı Singapur ve Basel'miş. Peki ya Türkiye'de İstanbul'dan sonra son yapılan Ankara ve diğerleri? Dünyadaki en genç ve güzel havalimanları Türkiye'de. Ulaştırma Bakanlığı özel sektör, devlet işbirliğini çok iyi organize etti. Ankara muhteşem oluyor; bu yıl sonunda bitiyor. Bence dünyanın en güzel terminallerinden biri Ankara'da yapılıyor.
* İstanbul kıskanacak mı yani Ankara terminalini? İstanbul bizim amiral gemimiz. Ama herhalde Ankara'yı kıskanacağız; daha güzel. Bir kere yeni. Ankara terminalinin İstanbul'a göre en büyük avantajı iç ve dış hat uçuşları aynı terminalden olacağı için bir geçiş, transit problemi olmayacak. Onun için biz Ankara'yı da yarı merkez yapmak için çalışmalar yapıyoruz. Anadolu'ya Ankara'dan yayılsın istiyoruz, bu İstanbul'u da rahatlatır.
* Sanıyorum Ankara'yı da söz verdiğiniz tarihten önce bitireceksiniz; değil mi? Biz 2005'in Ekim'inde başladık Ankara terminaline. 1 yıl erkene aldık. Sayın Başbakan'a da söz verdik.
* İstanbul terminali, size yurtdışında başka havalimanı projeleri için iyi bir referans oluyordur herhalde. TAV olarak hem işletmesinde hem de inşaatındayız. Bu bizim şöyle bir avantajımız: Dünyadaki havalimanları eskidi. Türkiye'dekiler yepyeni. Onun için özelleştirmeye çıksalar bile mutlaka yanında bir inşaat istiyorlar. Bizim de aynı zamanda inşaatçı olmamız, komple paket sunmamız avantaj sağlıyor. İnsanlar, bulundukları yerin havalimanıyla övünmek isterler. Biz de İstanbul'u iyi temsil ettiğimize inanıyoruz.
MISIR BİZE LİG ATLATTI
* Mısır'da havalimanı inşaatı yapmanın TAV için ayrıca bir önemi var mı? Mısır, Arap dünyasının başkenti durumunda. Mısır inşaat yatırımı. İşletmeyi Almanlar yapacak. İnşaat kısmının finansmanını Dünya Bankası yapıyor. Önemliydi çünkü Dünya Bankası'nın finansmanını yaptığı projelere yeterlilik almak ve de yapabilmek insana lig atlatıyor. Bunlar kırılma noktası. Artık Kahire'den sonra her yerde tek başımıza ihale alabileceğimizi kanıtladık.
* Dünyada pekçok havalimanı yenilenecek. Ama siz bölgenin dışındakilerle ilgilenmeyeceksiniz, neden? Çünkü bölgede yeteri kadar çok iş var. Kuzey Afrika, Ortadoğu ve Asya yükselen bir pazar ve biz burada iş yapmak istiyoruz. Hem coğrafi yakınlık var. Kültürel ve tarihsel bağlar var. Biz çok seri halde ihalelere girmeye başladık. Mesela Katar'da Doha Havalimanı yapılıyor. 5 milyar dolar. Bunun 800 milyon dolarlık terminal ihalesine en düşük fiyatı TAV'ın içinde olduğu konsorsiyum olarak biz verdik.