|
|
Kamu merakı
Biliyorsunuz; genel olarak haberlerde, özel olarak da magazin haberlerinde 'kamu yararı' arayanlar var. İki-üç yıl önce, bu anlayışa karşı 'kamu merakı' terimini ortaya attım. Şimdi tartışmalarda sık sık kullanılıyor. 'Kamu yararı' muğlak bir kavramdır. Farklı sınıflara, zümrelere ayrılmış, çok sesli, çok kimlikli çağdaş toplumlarda kamu yararı kavramı geçerliliğini yitirir. Kamu merakı ise satışla, reytingle, reklamla ölçülebilir. Kamu yararını savunan kimi aydınlar, kamu merakını küçümser. Halbuki yarar değil, meraktır haberin motoru! Gazeteci merak ettiği sürece çarpıcı haberler yapar. Ve tersinden ele alırsak; halk merak ettiği sürece, gazeteci onu tatmin etmeye çalışır. Gelelim 'kamu yararı yok' denilen magazin haberlerine... Halk, kimi karanlık adamların parayı küfeyle götürünce, ışıltılı alemlere daldığını; caka satmak için mankenlerle, şarkıcılarla takıldığını bilir. Dolayısıyla kamu merakını gideren magazin haberleri, aynı zamanda 'para-kadın', 'mafya-kadın' gibi nice ilişkilerin ortaya çıkmasına yarar.
|