Adana Ticaret Odası "Adana kebap" için telif hakkı' isteyince İstanbul'daki ünlü kebapçılar artık 'acılı Urfa' satmaya başladı.
Adana kebap için Türk Patent Enstitüsü'nden tescil alan ATO, yurdun dört bir yanındaki kebapçılara teklif götürdü: "Mönülere Adana kebap yazabilmeniz için anlaşma yapalım..." 500 YTL isim hakkı ücreti istenen İstanbul'daki ünlü kebapçılar sinirlendi. Yılların Adana kebabı artık oldu acılı Urfa, acılı Antep veya acılı kıyma!
Kebap savaşları!
Adana Ticaret Odası, Adana kebabını korumak için Patent Enstitüsü'nden coğrafi işaret tescili alınca, denetimlere başladı ve kebapçılara yazıyla tescil çağrısında bulundu Çağrıya 100 başvuru geldi. Ancak İstanbul'daki bazı kebapçılar direnerek mönüdeki Adana kebabının adını 'acılı kebap, acılı Antep, acılı kıyma' olarak değiştirdi.
Adana'nın kebabını korumak için Türk Patent Enstitüsü'nden tescil alan ve ocak ayından itibaren denetimlere başlayan Adana Ticaret Odası (ATO), kebap kavgası başlattı. Oda, denetimlere Adana'dan başladı; ancak İstanbul'daki kebapçılara da faks göndererek 'Adana kebabı' adını kullanabilmek için Oda ile sözleşme yapmalarını istedi. Bu isteğe olumlu yanıt verenler oldu ancak direnenler daha büyük bir çoğunluğu oluşturdu. "Adana adını çıkarırız, olur biter" diyen bazı restoranlar, "Acılı kebap, acılı Antep, acılı kıyma" gibi ifadelerle kebabı yeniden isimlendirdi.
100 KEBAPÇI BAŞVURDU Adana kebabını Türk Patent Enstitüsü'nce hazırlanan coğrafi işaret tescili olmadan satanlar hakkında para cezasından, 2-5 yıla kadar hapis cezası uygulanabiliyor. Geçen ağustos ayında Adana Ticaret Odası, Kebapçılar Odası, büyükşehir ve ilçe belediyelerinin temsilcilerinden oluşturulan Kebap Denetleme Komisyonu, ocak ayından itibaren denetleme kararı almıştı. Adana Ticaret Odası Meclis Üyesi Cahit Sınmaz başkanlığında toplanan komisyon, tüm ticaret odalarına bu konuda bilgi verdi. Ayrıca kebapçılara da konuyla ilgili faks ulaştırıldı. Ticaret Odası'na başvuranlar, standarda uygun kebap üreteceklerini taahhüt etmeleri durumunda özel logoyu alma hakkı kazanıyor. Kebapçı, Adana il sınırları içinde sözleşme için 250 YTL, il dışındaysa 500 YTL ödüyor.
İSTANBULLULAR DİRENİYOR Denetleme Komisyonu Başkanı Cahit Sınmaz, Adana kebabının, özünden farklı yapılmasını önlemek için bu girişimde bulunulduğunu hatırlatarak, kebapçıların Adana Ticaret Odası'na başvurularının başladığını söyledi. Sınmaz, şunları anlattı: "Bugüne kadar 100 başvuru alındı. Sözleşme sonucunda kebabın logosu veriliyor. Erzurum, Erzincan, Kıbrıs'tan bile başvurular var. Denetleme komisyonu öncelikle Adana'ya ağırlık verdi. Denetleme iki şekilde yapılacak: Birincisi genel denetleme ki, yılda 1-2 kez olacak, ikincisi tüketici şikayetiyle. Denetimlerin ilkinde standarda uygun olmayan üretime ihtar yapılacak, ikincisinde ise logo geri alınacak, sözleşme iptal edilecek." İstanbul'dan Adana Ticaret Odası'na bugüne kadar dört kebapçı başvurdu. Yüzevler Kebapçısı, Mesut Kebapçı, Harput Kebapçısı ve Özadana Kebap ATO ile sözleşme imzalamaya hazırlanıyor. Ancak direnenler daha sert çıkıyor. Ünlü Develi Restoran'ın sahibi Arif Develi, kebabın anayurdunun Gaziantep olduğunu iddia ederek, 30 tane Gaziantepli meslektaşıyla bir toplantı yapmış. "Adana kebabı demek şart mı, biz acılı Antep olarak da satarız" diyen Develi, "Herkes kalkıp patent alırsa bu mesleği yapanlara saygısızlık olur. Biz arkadaşlarla karar verdik, bu işte yokuz" diyor. İstanbul'u kebapla tanıştıran Hacıbozanoğlu'nun sahibi Ali Bozanoğlu da "Adana'yı 'acılı Urfa' olarak mönüye koyduk" diyor. Kaşıbeyaz Et Lokantası da benzer bir tavırla ATO'ya başvurmayacağını açıkladı. Onların gerekçesi de aynı: "İskender için de aynısını yapabilirler. Bunun sonu yok. İskender'i döner kebabı diye satıyoruz, Adana' için de acılı Urfa diyoruz." Tike Restoran da Adana ismini kullanmıyor, onlar da acılı ve acısız diyerek kebabı tarif ediyor. Yüzevler Kebapçısı ise İstanbul'da Adanalılar'ın bu savaşının bayraktarlığını yapıyor.