Akaryakıt sektöründe biodizelin de etkisi ile kaçağın yüzde 20'den 25'e çıktığı öne sürüldü. Sektör isyan bayrağı çekerken 'biodizele vergi' bütçe yasasına girdi.
Akaryakıt üreticileri ve dağıtıcıları 'biodizel'e karşı isyan bayrağını açtı. "Türkiye Akaryakıt ve LPG Sökterlörende 2005'in Değerlendirilmesi, 2006 Beklentileri" konulu raporda akaryakıt sektöründe yer alan dağıtıcının da bayinin de sanayicinin de en büyük şikayet noktası kaçak akaryakıt ve biodizelin yarattığı tahribattı. Sektör temsilcileri biodizel nedeniyle 400 milyon dolarlık bir vergi kaybının oluştuğuna işaret ederek, "2005'te sektörde kaçak ne yazık ki azalmamış artmıştır. Oran yüzde 20'lerden yüzde 25'e çıkarken bunun için biodizel de dahil olmuştur" değerlendirmesinde bulundular.
1 MİLYON TON BİODİZEL Akaryakıt Dağıtım Şirketleri Derneği (ADER) Başkanı Fikret Öztürk, biodizele aslında karşı olmadıklarının altını çizerek, "Ülkemiz tarımına destek olması açısından tabi ki böyle birşeyi onaylıyoruz. Ama ülke dışından gelen yağlı tohumla üretilen biodizelin mutlaka vergilendirilmesi gerekir" diye konuştu. Petrol Sanayi Derneği (PETDER) Başkanı Muammer Ekim de, Türkiye'- nin büyüdüğünü, araç parkının her geçen gün arttığını belirterek, buna rağmen piyasa rakamlarına bakıldığında benzin satışlarında yüzde 8'lik azalma olduğunu söyledi. Ekim, PETDER'in raporuna göre, sektörde 2.5 milyon ton dolayında kaçak olduğunu bildirdi. Ekim, bugün 1 milyon tonluk bir biodizel faaliyetinin ortaya çıktığını aktardı. Biodizelin, "kaçakçılığa resmiyet kazandırma işi'' olduğunu savunan Ekim, biodizelin yasalara meydan okuduğunu söyledi. Ekim, biodizelin 400 milyon YTL vergi kaybına neden olduğunu hesapladıklarını ifade ederken, biodizel faaliyetlerinin kendilerini son derece rahatsız ettiğini kaydetti. Petrol Ürünleri İşverenler Sendikası (PÜİS) Başkanı Muhsin Alkan, "Akaryakıt üzerinde bu kadar vergi olduğu sürece bu kaçak olacaktır. Kaçağın sorumlusu da bayi teşkilatı değildir.'' Türkiye Akaryakıt Bayileri Petrol ve Gaz Şirketleri İşveren Sendikası (TABGİS) Başkanı Atıf Ketenci de kaçağın boyutlarına bir örnek olarak önceki günlerde Florya sahilinde yaşananlara işaret etti. Ketenci, "Florya sahilinde kaçak motorinin işi ne? " sorusunu yöneltti. Akaryakıt kaçakçılığına ÖTV'nin yüksekliğinin neden olduğunu savunan Ketenci, ülkenin 1.5 milyon ton yemeklik yağ ihtiyacı varken ve bunun 1 milyon tonu ithal edilirken, biyodizel üretip "Ben ülkemi seviyorum'' demenin anlamının bulunmadığını dile getirerek, "Bu Kayseri'ye liman yapmak gibi bir şey" değerlendirmesinde bulundu.