|
|
|
|
|
Tekrarlanan harikalar
|
|
Dün bu sütunlarda bölüm konusu olarak ele aldığımız 'keramet' ile ilgili değerlendirmeler ışığında 'burhan' nasıl yorumlanmalıdır? Şüphesiz bu sorunun cevabı tarikat olarak 'burhan'ı benimseyenlere göre başka, reddedenlere göre başkadır. Ancak 'keramet'in sistematik bir olağanüstülük olmadığı hususunda pek tartışma yoktur. Bir sufinin istediği an düzenli şekilde keramet göstermeyi adet haline getirmesi düşünülemez. Oysa burhan sistematik bir uygulamadır. Gerçi başarısız olunan deneyler az da olsa vardır ama bu esrarengiz sistem genellikle çalışır. Hatta dışarıdan bakıldığı zaman dini ve tasavvufi birikim açısından yeterli görünmeyen tekkelerde bile bu uygulama sistemli şekilde başarıyla tekrarlanabilmekte, insanlar acı çekmeden ve kalıcı hiçbir yara almadan mesela şişlenebilmektedir. Öyleyse 'burhan' bir tür 'sürekli keramet' mi olmaktadır? Hayır, burhan gösterme alışkanlığında olan dergahlar da bu sistemli çalışmayı kerametten farklı bir gerçeklik sayarlar. Ne var ki yine de sade insanlar açısından 'burhan' ile genel anlamdaki 'keramet'i ayırmak çok kolay değildir. İnsan ki büyüyü, falı ve medyumluğu da kerametle karıştırabilmekte, hatta herhangi bir harikaya kolayca 'mucize' diyebilmektedir.
|
|
|
|
|
|
|
|
|