|
|
|
|
|
|
Onlar bizi bulurlar
İsmi gizli bir Sabetaycı, konu hakkında yüksek lisans yapan Yurddaş'a kendilerini anlattı: Dedem çocukken bana "Biz farklıyız. Farkı yalnız biz kendimiz anlarız" dedi. "Biz"den olan diğerlerini nasıl anlayacağımızı sorunca "Onlar bizi bulur" dedi.
Onlar bizi bulurlar, sen hiç kimseyle konuşma
Yüksek lisans öğrencisi Aslı Yurddaş'a konuşan bir Sabetaycı, dedesine "Bizim gibileri nasıl tanırız?" diye sorunca şu cevabı almış: "Onlar seni bulur...".
Bugüne kadar Sabetaycılarla ilgili yazılar hep "dışarıdan" kaleme alınmış, kimse onlarla yüz yüze konuşma yapamamıştı. Bunu tek başaran ise Bilgi Üniversitesi'nde yüksek lisans yapan Aslı Yurddaş oldu. Yurddaş "Meşru Vatandaşlık, Gayrı Meşru Kimlik, Türkiye'de Sabetaycılık" adlı yüksek lisans tezinde, topluluktan dört kişiyle yüz yüze yaptığı görüşmelere yer verdi. Yurddaş, tezinde isimlerini gizli tutarak görüşmesini aktardığı Sabetaycılardan biri olan 'Bay Y' için şunları yazıyor: Orta yaşlarda, evli ve iki çocuk sahibi olan Bay Y Selanikli. Anne baba tarafından dedeleri mübadele sırasında 1917 ve 1924 tarihlerinde Selanik'ten İstanbul'a gelmişler. Bay Y'nin annesi ve babası 1953 yılında tanışıp 1955'de evleniyorlar. Anne tarafı Selanikli. "Babam anneme düşmüş" diye tanımlıyor Bay Y bu evliliği. O zamanlar cemaat içinde evliliklerin bu şekilde yapıldığını, gençlerin birbirlerine 'düştüğünü' söylüyor.
KAVGA BİZDE GÜNAH' Farklı bir kimliği olduğunu çocuk yaşta fark eden Bay Y buna ilişkin şöyle konuşuyor: "Bir eve girdiğin zaman farklı bir koku vardı. Musevi evleri aşağı yukarı aynı kokar. Bizim aile yapımızdaki evlerin kokusu bile farklıdır. Öyle abuk sabuk şeyler konuşulmaz. Hiç kavga edilmez çünkü kavga etmek günahtır bizde. 'Kavga ortamında Sehina kaçar' derler. Sehina'nın adrenalinle bağlantısı var. Onun için adrenalini ortaya çıkaracak yapıları üretmemek gerekir. Hep bir neşeli hal... Komşuda adam karısına bağırırdı, biz hayret ederdik. Çok garip gelirdi. Bir kocanın karısına bağırması hoş karşılanmaz. Bu yüzden bizim evde karı-koca arasında hiç bağırış çağırış yapılmaz." Bu farklı kimliğin Bay Y'ye açıklanması ise 7 yaşlarındayken dedesi tarafından oluyor. Dedesi Bay Y'ye onlardan farklı olduğunu söylüyor. Bay Y bu olayı da şöyleanlatıyor: "Nereden anlaşılır bu fark dediğimde 'Onu bir tek bizler biliriz' demişti. Başkalarını nasıl anlarız diye sorunca da 'Onlar sana bildirir, bunu da çok konuşma, kimseyle paylaşma' dedi. Ortaokula kadar bu nedenle içine kapanık olarak büyüdüm." Sabetaycılığın Karakaşlar koluna mensup olan Bay Y, dışarıdan kimseyle evlendirilmeyen gençlerin topluluğun gençlerle özel bir lokalinde tanıştığını ifade ediyor. Aile büyüklerinden birinin kendine ait bir evi lokal şeklinde düzenleyerek oluşturduğu bu mekanda kütüphane, çay kahve, tost yapılabilecek bir bölüm, film makineleri, teyp ve pikap gibi şeyler bulunuyor. Sadece gençler için düzenlenmiş bu mekanda gençlerin birbirleriyle tanışması, kaynaşması ve kültürel faaliyetlerde bulunması hedefleniyor. Bay Y de sevgili eşiyle daha 13 yaşındayken bu lokalde tanışıp çıkmaya başlamış. Dışarıda kız erkek ilişkileri çok kapalıyken, burada rahat olması lokale gitmek için ayrıca bir istek yaratıyor. Bay Y'nin ve eşinin daha sonra başka flörtleri de olmuş ama sonra yeniden biraraya gelmiş ve oldukça genç bir yaşta evlenmişler.
BABAM MÜSLÜMAN' Bay Y'nin anlattıkları arasında dikkat çekici olan bir diğer nokta ise, babasını 'hakiki bir Müslüman' olarak tanımlaması. Bay Y babasının Müslümanlık'la ilişkisinin nasıl geliştiğini şöyle aktarıyor: "Babam dinle lise çağlarındayken ilgilenmeye başlamış. Felsefeye çok merakı varmış. Bunun ardından mevleviliği öğrenmeye ve ney çalmaya başlamış. Zaten bir arayışın içine girince, insan elini uzattığında bir tutan oluyor. Ondan sonra babam belli tasavvuf çevrelerinin içine girmiş. Sonra bir Kadiri cemiyetiyle tanışmış ve Kadiri olmuş. Benim de o tip bir yapı içinde büyümüşlüğüm var. Ben 3-4 yaşlarındayken babamın gittiği şeyhi vardı. Ben de katılırdım toplantılara."
Nevzat Atal
|
|
|
|
|
|
|
|
|