|
|
Pamukova'nın sorumluları
Pamukova'daki tren kazasında bilirkişiye 187 milyar, kaza tazminatı olarak ise toplam 87 milyar lira ödendiğini yazdı gazeteler. Sıradan bir vatandaş olarak olayı şöyle değerlendiriyorum: Ülkemiz az gelişmiş bir toplumdur. Özellikle devlete ait tüm kuruluşlar, görevli ve sorumlunun bulunmaması nedeniyle, kötü yönetilmekte veya işletilmektedir. Hızlı tren işletmesi mayısta başladı. Bir buçuk ay sonra temmuzda büyük kaza ile sona erdi. Bu sıralarda DDY şöyle bir kalitesiz işletmecilik uygulaması da başlatmıştı: Ankara garına bilet alacak yolcular için numaratör konuldu. Yolcular numara aldıktan sonra sıraya girmekte ve bilet alabilmek için ortalama 1-2 saat beklemek zorunda bırakılmakta idi. Oysa günde toplam yaklaşık 2000 biletin satıldığı bir garda bu kadar bekletilmek inanılmaz derecede kötü bir işletmecilik örneği idi. Ama işin sonunda kaza değil sadece vakit kaybı vardı. DDY tek hatlı yolda hızlı tren işletmeye soyundu. Oysa Batılı ülkeler bundan 100 yıl kadar önce tek hattan çift hatta geçmişlerdi. Dünyada tek hatta hızlı tren işletmeye soyunan bizden başka işletme var mıydı? Muhtemelen yoktu. Hızlı tren hattında çalışacak makinistlerin seçiminde en deneyimli, dikkatli ve yetenekli kişilerin seçilmesi ve bunlara yüksek maaşla ve gönüllülük bazında lokomotif kullanmaları teklif edilmeliydi. Çünkü bu işlem, deyiş yerindeyse, hassas cambazlık gerektirdiğinden, insan faktörü, yani operatörlerin kişisel yetenekleri ya da performansları önem kazanmaktaydı. Sonuçta, beklenen kaza bir buçuk ay sonra geldi. Kaza, ağırlıklı olarak DDY'nin kötü yöneticiliğinden, hatalı işletmeciliğinden ve bu olayda, halk arasında arpalık tabir edilen devlet sektörü yönetiminin görev ve sorumluluk eksikliğinden kaynaklanmıştır. Funda AKYÜZ
|