|
|
Çocuklar önce e'yi öğrenecek
İlköğretimde okuma yazma sistemi değişiyor. Artık fiş ezberlenmeyecek. Çocuklar artık alfabede ilk olarak 'a' yerine 'e' harfi ile karşılaşacak. En son 'j' harfini öğrenecek.
'Ali gel' tarihe karışıyor
İlköğretimde gelecek yıldan itibaren okuma yazma sistemi tümüyle değiştiriliyor. Fişler kalkarken öğrencilere, önce en çok kullanılan sesler, sonra heceler, en son kelime ve cümleler öğretilecek.
İlk ve ortaöğretim müfredatını yenileyen Milli Eğitim Bakanlığı, "Okuma-Yazma Öğretimi Programı" nda da değişikliğe gidiyor. Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı'nın, ABD'yi örnek alarak hazırladığı yeni modelle ilköğretimde okuma yazma sistemi değiştiriliyor. Öğrencilere önce sesler, sonra heceler, en son kelimeler ve cümleler öğretilecek.
2006'DA TAMAM İzmir ve Ankara'nın da aralarında bulunduğu bazı illerde pilot okullarda uygulanmaya başlanan ve gelecek yıl Türkiye geneline yaygınlaşacak yeni sistemde alfabe 6 gruba ayrılacak. Çocuklar alfabede ilk olarak 'a' yerine 'e' harfiyle karşılaşacak, en son 'j' harfini görecek. Bu sayede okuma ve yazma eş zamanlı öğrenilecek. Öğrencilere önceden belirlenmiş ve kesinleşmiş hece, kelime ve cümle kalıpları verilmeyecek. Fiş toplama, fiş kesme, fiş ezberleme dönemi sona erecek. Yaratıcılıklarını ortaya koyabilmeleri için bu tür örnekleri çocukların üretmesi teşvik edilecek. Düz yazı yerine "el yazısı" olarak bilinen 'bitişik eğik yazma' tekniği kullanılacak.
ALFABENİN 6 GRUBU Yeni programa göre, "ilk okuma yazma öğretimi"nde ses temelli cümle yöntemi benimsenecek, hece tablosu hiçbir şekilde kullanılmayacak. Anlamlı bütün oluşturacak birkaç ses verildikten sonra seslerden hecelere, kelimelere ve cümlelere ulaşılacak. Öğrencilere, "Ali top at", "Bak Suna bu at" gibi kalıplar verilmeyecek. Öğrencilerin kendi hecelerini, kelimelerini ve cümlelerini oluşturmaları istenecek. Sesler alfabedeki sıralamalara göre değil, Türkçede teleffuzu kolay ve çok kullanılan harf sıralamasına göre öğretilecek. Ses gruplarının düzenlenmesinde harflerin yazım kolaylığı ve anlamlı hece üretmedeki işlerliğe dikkat edilecek. Buna göre gruplar şöyle olacak: 1. Grup: e, l, a, t 2. Grup: i, n, o, r, m 3. Grup: u, k, ı, y, s, d 4. Grup: ö, b, ü, ş, z, ç 5. Grup: g, c, p, h 6. Grup: ğ, v, f, j
1997'den bu yana uygulanan mevcut sisteme göre, öğrencilere ilk olarak cümleler öğretiliyordu. Bu amaçla bakanlığın belirlediği cümlelerden oluşan fişler öğrencilere dağıtılıyordu. Öğrenciler önce cümleleri ezberliyor, daha sonra bu fişleri kelime kelime keserek sözcükleri öğreniyorlardı. Son olarak kelimeler de kesilip heceler benimsetiliyordu. Buna 'tümdengelim' yöntemi deniyor. 1968 yılından 1997 yılına kadar öğretilen sistemde ise 'tümevarım' yöntemiyle heceler esas alınıyordu. Okuma yazma öğrenen çocuklara önce hecelerden oluşan fişler dağıtılıyor sonra bu hecelerle kelimeler ve cümleler oluşturuluyordu. Öğrenciler bu yöntemlerle kalıplaşmış sözcükleri ezberlemek zorunda bırakılıyordu.
EL YAZISI Miniklerin ilk okuma yazma öğretimine 'bitişik eğik yazı' ile başlanacak. Böylece tıpkı Avrupa'da olduğu gibi yeni nesil el yazısı kullanacak. Yazmaya başlamadan önce öğrencilerin çeşitli oyunlarla el ve kol kasları geliştirilecek. Örneğin 'sağ elimde beş parmak, sol elimde beş parmak' şarkısı söyletilecek. Parmak uçları sıra üzerine vurularak hafif yağmur, şiddetli yağmur sesleri çıkarılacak. Direksiyon çevirme hareketleriyle sağa ve sola doğru dönüşler yapılacak. Elma, armut toplama veya parmaklarını açıp kapatarak far yakıp söndürme taklidi yapılacak. Böylece miniklerin parmakları yazı yazmak için hazırlanacak. Öğrencilere kuş yuvası, çember ve bulut yapma, dalga, yılan şekilleri gibi sürekli ve eğik çizgiler çizdirilecek.
Betül KOTAN / ANKARA
|