|
|
İşletme giderleri nasıl düşecek?
İşin hukuki boyutundaki bu tartışmayı bir kenara bıraktığımızda, Tüpraş'ın neden acilen özelleştirilmesi gerekiyordu... Bir argümandan daha bahsetmeliyim: Biliyorsunuz. 1 Ocak 2005 tarihinden itibaren petrol ithalatı ve petrol ürünlerinin fiyatlandırması serbest bırakılıyor. Bu tarihten itibaren, Tüpraş'ın 1998 tarihinden itibaren kâr etmesini sağlayan otomatik fiyatlandırma da sona eriyor. Tüpraş'ın fiyatlandırma mekanizması, İtalya rafinerisi çıkış fiyatı üzerine nakliye sigortası ve navlun masrafları dışında yüzde 3 marj eklenerek fiyat tespit usulüne dayanıyor. 2005 tarihinden itibaren Tüpraş satış fiyatını yüzde 3 düşürmez ise, depolama kapasitesi ve finansman kabiliyeti yüksek firmalar için ithalat daha cazip olacak. Tüpraş, kârını ve pazar payını ve cazibesini korumak için fiyatı yüzde 4 oranında düşürmek zorunda. Bunu işletme giderlerini düşürerek sağlayabilir. Peki söyler misiniz, hangi kamu şirketi bunu başardı ki Tüpraş'da bu başarılsın! Üstüne üstlük Tüpraş, 2007 yılına kadar AB standartlarına uygun üretim yapabilmek için en az 1 milyar dolarlık yatırım yapmak zorunda. Demem şu ki, Tüpraş'ı hukuk labirentleri içinde dolaştırarak zaman kaybettirenler, yarın bu şirketin düşen pazar payını hangi kamu yararı ile açıklayacaklar?
|