kapat
   
SABAH Gazetesi
 
  » Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Arşiv
    Etkinlikler
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cuma
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
    Otomobil
    Sinema
    Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Guntay Simsek @ SABAH
 

Hızlandırılmış trene devam ancak,

Hızlandırılmış trenin devrilmesinden bu yana ilk defa bağımsız bir bilim kurulu görüşlerini bir raporlarla açıkladı. Yaklaşık 400 sayfalık raporda öne çıkan ayrıntıların en çarpıcısı, aşırı hızdan dolayı lokomotif ve birinci vagonun üst yapıya bozması sonucu ikinci vagonun raydan çıkmasıdır.
Yaklaşık 4 ay geçen süre içinde ve yapılan onca tartışma neticesinde tekrar başa dönüldü. Makinistin savcıya verdiği ilk ifade yer alan bilgiler aynen doğrulandı. Yani livreye (hız çizelgesi) göre hareket edilmediği ortaya çıktı. Böylece tren devrilince medyada raylı sistem uzmanı kesilenler görüşlerini bir daha değerlendirmek zorunda kalacak.
İkinci önemli husus ise bilim kurulunun oy birliğiyle (Prof. Dr, Aydın Erel de dahil olmak üzere) hızlandırılmış tren projesine devamı yönünde karar alınması. Fakat bağımsız bir sertifikasyon kurulunun vereceği onay ile bu tür projelere start verilmesinin elzem olduğuna dikkat çekiliyor.
Bağımsız Bilim Kurulu'nun raporuyla bizim kaza sonrası yazdığımız bir çok konunun örtüşmesini 'aklın yolu bir' diyerek neler yazdığımızı bir kez daha hatırlatalım. 'Türkiye'de her yıl binlerce insan seyahat esnasında hayatını kaybediyor. Milli servet çöpe gidiyor, aileler parçalanıyor ve engelli insan sayısı çoğalıyor. Kaybolan hayatların geri döndürülmesi mümkün olmadığına göre bu kazaların azaltılması için neler yapılıyor? Kesin çözüm sağlayacak bir şey yapılmıyor.
TC Devlet Demiryolları (TCDD) 'Hızlandırılmış Tren Projesi' için yola çıktığında, yaptığı çalışmalarını onaylatacak bir makam var mıydı? Yok. Projelerini kendileri yapıyor, ilgili bakanının onayına sunuyor, kaynak ve proje için onay alıp neticelendiriyorlar. Ancak doğru yol bu değil.
Kaza sonrası yaptığımız yorumlarla, bağımsız rapordaki görüşler aynı yaklaşımı sergiliyor. Türkiye'de ulaşım sistemlerinde ulusal güvenliği sağlayacak bir otorite yok. Bu tarz projelere onay vermek için ne tek başına TCDD ne de üniversite hocaları yetkili konumda olamazlar.
'Türkiye'de neyin ihmal edild ğini Amerika'dan örnek vererek açıklamakta yarar var. ABD böyle bir kaza meydana gelmiş olsaydı. Devreye Milli Ulaşım Emniyet Kurulu (NTSB-National Transportation Safety Board) derhal girerdi. Kazanın bütün detayları gerçek uzmanlar tarafından inceleme altına alınırdı. Nedenler hakkında kamuoyu sağlıklı bilgilerle ve şüpheye mahal verilmeyecek bir şekilde aydınlatılırdı. Sadece kaza olduğunda değil, TCDD gibi kurumların 'Hızlandırılmış Tren' için yola çıkmaları halinde bile NTSB'den onay almaları gerekiyor. Proje bittiğinde bile üzerinde trenlerin sefere çıkması için de NTSB'nin onayına ihtiyaç var.'
Bağımsız Bilim Kurulu'da bu noktaya dikkat çekerek TCDD'nin bir sertifikasyon kurumundan projelerine onay alması gerektiğine işaret ediyor.
Türkiye'de dikkatle bakıldığında bir tarafta TCDD diğer tarafta hocalar var. Başka makam yok. Kazayla ilgili karar verecek tek yer adli makamlar. Adli makamlarında bilirkişi diye kapısını çalacağı kişilerin ne kadar bu işlerden anlayacağı meçhul.
En azından bu son tren kazasının, Türkiye'yi güvenli ulaşım alt yapısına kavuşturacak gelişmelere götürmesi gerekir. Bu raporun nasıl bir sonuç getireceği bu açıdan önemli.

YAZARIN ÖNCEKİ YAZILARI
 Uçakta protokol sıkıntısı   / 08-11-2004
 Halka arzdan kontrat devrine BOTAŞ   / 06-11-2004
 Özelleştirme mantığı değişiyor   / 03-11-2004
 'Yüce Divan yolu açık' ya dokunulmazlıklar   / 01-11-2004
 Bakan yolsuzlukla mücadele eder mi?   / 30-10-2004
 AB ile Airbus pazarlığı   / 27-10-2004
 İlerleme Raporu neden çevrilmiyor?   / 25-10-2004
 AB'de 'Pulya' krizi   / 23-10-2004
 Denizde can telaşı   / 20-10-2004
 ABD'de güvenlik Türkiye'de işkence   / 18-10-2004
YAVUZ SEMERCİ
Tüpraş kararı, kapalı zarf yöntemini bitirdi!
Konuyu ...
GÜNTAY ŞİMŞEK
Hızlandırılmış trene devam ancak,
Hızlandırılmış trenin...
ABDURRAHMAN YILDIRIM
Halka arzda tablo nasıl değişecek?
En tanınmış...
Sabancı ailesi ağlıyor
Sabancı ailesi, daha Sakıp ve Cem Sabancı'nın yokluğuna alışamadan,...
Buruk Tören
Merhum işadamı Sakıp Sabancı adına verilen 'Sakıp Sabancı Sanat...
Gökkafes'te Yargıtay tedirginliği
Gökkafes'te Yargıtay tedirginliği
Erdoğan'ın Gökkafes'teki toplantıya tepki göstermesi binanın yıkılma...
Başka Hakanlar ölmesin
Başka Hakanlar ölmesin
Kapkaççılar tarafından cep telefonu için trenden atılarak öldürülen...
IMKB
E: 22,544 D:% -0.32
DOLAR
S: 1,461,000 D:% 0.07
EURO
S: 1,882,000 D:% -0.32
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv | Ana Sayfa
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.