Pamukova raporu açıklandı
Pamukova'daki tren kazasını soruşturmak için görevlendirilen Bağımsız Bilim Kurulu Başkanı Prof. Dr. Sıddık Yarman, kazaya karışan katarın bölgede saatte 80 kilometre olan hız limitine uymadığının tespit edildiğini bildirdi..
Kazayla ilgili olarak Bakanlar Kurulu'nca görevlendirilen ve bilim adamlarından oluşan Bağımsız Bilim Kurulu'nun yaklaşık 3 ay süren çalışması sonucunda hazırlanan 400 sayfalık rapor, Fenerbahçe TCDD Tesisleri'nde düzenlenen basın toplantısıyla açıklandı.
Toplantıda raporu açıklayan Yarman, ''Kazanın oluşumundaki etkenlerin saptanması evresinde öncelikle belirlenen husus, kazaya karışan katarın hızının, İstanbul-Ankara gidişi yönünde, Mekece İstasyonu'nu geçtikten sonra livredeki belirmeye uyulmayarak 345 metreyarıçaplı dönemece girmeden, saatte 80 kilometre değerine düşürülmemiş olduğudur'' dedi.
Yarman, katarın, Mekece İstasyonu'nu geçip belirgin bir özellik veönem taşıyan 345 metre yarıçaplı dönemece girdikten sonra hızı saatte 132 kilometre iken raydan çıkarak (derayman) kazaya karıştığının saptandığını söyledi.
MPV-7 yol muayene makinesinin ölçümlerine göre üst yapıda, saatte 80 kilometre hız için kaza kesiminde uyulması gereken geometrik ve fiziksel standartlardan bir miktar sapmalar bulunduğunu dile getiren Yarman, ancak söz konusu sapmaların saatte 80 kilometre hızla bu kaza kesimini geçmeye bugün bir engel teşkil etmediğini, fakat gelecekte üst yapının ihmal edilmesi durumunda bu hızdaki bir katar seyrinin kaza riski taşıyabileceğinin düşünülmesi gerektiğini anlattı.
Sıddık Yarman, ''Kaza mahallinde bir burkulmanın mevcudiyeti görülmektedir. Yolun burkulması derayman için yeterli bir nedendir'' dedi. Kazanın oluş şeklinin, demiryolcuların kullandığı 'Adams Rail' adlı bilgisayar destekli simülasyon paketi ile canlandırıldığını ifade eden Yarman, ''Makinistler ifadelerinde, kaza öncesi fren yaptıklarını ileri sürmüşlerse de, hız bandı incelemelerinde raydan çıkma yerine kadar fren belirtisine rastlanmadığından, bu konunun kazaya oluşumuna etkisi dikkate alınmamıştır'' dedi.
Yarman, derayman esnasında ve hemen sonrasında bir frenleme teşebbüsünde bulunulmasının, kaza şiddetini artırabilen bir etken olarak düşünüldüğünü vurguladı.
|