kapat
   
SABAH Gazetesi
 
    Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Arşiv
    Etkinlikler
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cuma
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
  » Otomobil
    Sinema
    Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Mete Tansu @ SABAH
 
10'uncu yaşını kutlayan Toyota 'ihracatla' doğdu
Fransa'da farlar deneme olarak gündüz de açık
Opet, en büyük depolama kapasitesine sahip olacak
Bene, yeni Fiat için döndü...

10'uncu yaşını kutlayan Toyota 'ihracatla' doğdu

Toyota, önümüzdeki hafta Türkiye'de üretimine başlamasının 10'uncu yılını kutlayacak. Şirket 10. yılı nedeniyle Adapazarı fabrikasında özel bir tören düzenleyecek. Seremoniye; hükümet temsilcileri ile Toyota'nın Japonya ve Avrupa'daki üst yönetimi de katılacak. Türkiye'deki 10. yılını kutlayan Toyota, pek çok badire atlattı. 1998'de sadece 1.5 milyon dolarlık ihracat gerçekleştiren şirket şimdi 1.5 milyar dolarlık ihracata doğru koşuyor. Artık onlar İstanbul Sanayi Odası'nın "En büyük 500" sıralamasının iddialı oyuncularından biri. En büyük Japon yatırımının ülkemize gelişini, merhum Sakıp Sabancı ve Özdemir Sabancı'nın çabalarını sizlere yeniden hatırlatmak istedik. Sakıp Sabancı her alanda olduğu gibi otomotive de meraklıydı. Hatta ince eleyip sık dokuyan Japonlar'ı bile kardeşi Özdemir Sabancı ile birlikte Türkiye'de yatırım yapmaya ikna etmişti. Tüm dünyaya Corolla'lar ihraç eden Toyota Türkiye'nin hikayesi yaklaşık 20 yıl önce Sakıp ve Özdemir Sabancı ile başladı. 1984 yılında Toyota distribütörlüğü ile başlayan macera 6 yıl sonra dev yatırım hamlesine dönüştü. 1990 yılında yüzde 50 Sabancı Holding, yüzde 40 Toyota ve yüzde 10'u da Mitsui olmak üzere Adapazarı'nda 350 milyon dolarlık yatırımla fabrika kurulması kararı alındı. 9. Cumhurbaşkanı Süleyman Demirel'in temelini attığı Toyotasa Adapazarı fabrikası 1994 yılında üretime başladı. Yaklaşık 1 milyon metrekare alan üzerine kurulu fabrikanın kapasitesi 100 bin adetti. Yaklaşık 1 ay içinde de Corolla Sedan'ın üretimine başlandı. Herkes çok heyecanlıydı. 1 yıl sonra ise Corolla Station Wagon'lar banttan çıkmaya başladı.

Sabancı: Yüreğim yanıyor

1995 yılında 21 bin 458 Corolla üretilmişti. Sonraki iki yıl da rakamlar 20 bin adetler seviyesindeydi. Yapılan büyük yatırıma rağmen bilançolar kimseyi memnun etmiyordu. Tarih 2000 yılının Ekim ayını gösterdiğinde Sabancı Holding, üretimdeki yüzde 15'lik payını Toyota'ya sattı. Şubat 2001 krizi bir çok sanayi şirketini olduğu gibi Toyotasa'yı da olumsuz etkilemişti. 100 bin kapasiteli fabrikadan sadece 2 bin 862 otomobil çıkmıştı. O dönem İstanbul Sanayi Odası'nın haziran ayı meclis toplantısında adeta isyan eden Sakıp Sabancı, Toyotasa tesislerinde günde bir değil sıfır üretim olduğunu belirterek, "Dünyanın yatırımı, robotlarla dolu fabrika duruyor. Bu modern fabrikanın yöneticileri üretimi sıfır diyorsa yangın var demektir" demişti. Ve Ekim 2001'de Sabancı Holding Toyota'nın üretiminden çekildi. Sabancı, Toyotasa'daki son yüzde 25 hisseyi de Japonlar'a devretti. Sekiz ayda 1.015 adet Corolla üreten fabrika için "Yüreğim yanıyor ağalar" diyen Sabancı Holding Yönetim Kurulu Başkanı Sakıp Sabancı'nın böylece Toyota marka otomobillerin üretim ve ihracatını yapan şirkette payı kalmadı. Şirketin unvanından Sabancı adı da çıkarıldı. Pazarlama ayağında ise Toyota Sabancı Pazarlama ve Satış şirketinde hisseler yüzde 65 Sabancı Holding, yüzde 25 Toyota Motor ve 10 Mitsui şeklinde olmuştu. Hedefler uyuşmadı Şimdi Toyota Türkiye, son modeli Corolla Verso'nun da dopingiyle bu yıl 1.5 milyar Euro'luk ihracata koşuyor. Toyotasa'da da hedefler büyük. Şirket, önümüzdeki 3 yıl içinde pazar lideri olmayı hedefliyor. Tabii Sabancı'nın Toyota ile üretimdeki ortaklığını bitirmesi o dönemde çok ses getirmişti. Hatta Sakıp Ağa'yı suçlayanlar oldu. Ancak Sabancı ile Japon ortağının hedefleri farklıydı. Toyota ihracat odaklı çalışmak ve sermaye artırıp, yeni yatırım istiyordu. Hal böyle olunca da iki taraf dostça ayrıldı. Sakıp Sabancı üretimdeki ayrılıklarını şöyle yorumlamıştı: "Toyotasa yapılırken patates tarlasına fabrika yapıyorlar dediler. Fabrika 7 makasla açıldı. Cumhurbaşkanı, başbakan, bakanlar... Japonlar da, 'Ne kadar duyarlı bir memlekete geldik' dedi. Ama verilen sözlerin yerine getirilmesine gelince kimseyi bulamadık. Bize gelecek model de Fransa'ya gitti. Bu sektör çok önemli. O zaman sana sormazlar mı aşiret misin, devlet misin? Dünyayı yeniden keşfetmeyelim, akıllı düzenlemeler lazım. Rahmetli Özdemir 40 kez Japonya'ya gitti. Japonlar'ı buraya getirdi ve rekabetçi yolu açtı. Bizden sonra rakipler canlandı. Sonra fabrikayı Japonlar'a teslim ettik. Türkiye'nin menfaatleri bunu gerektiriyordu. Belki Sabancı'nın menfaatleri çıkmamamızı gerektiriyordu ama biz Türkiye'nin menfaatlerini ön planda tuttuk. Bu yatırımın Türkiye'de kalması için ortaklığımızdan vazgeçtik." Fabrikanın üretime başladığı ilk yıl 21 bin 458 otomobil üretilmişti. Toyota Türkiye bu yıl ise 140 bin adetlik üretim rakamına koşuyor. Bugüne kadar 220 bin 940 Corolla'yı bantlarından indiren şirket, ihracatta da zirveyi hedefliyor...

YAZARIN ÖNCEKİ YAZILARI
 Dünya otomotiv üretimi 60 milyon adede koşuyor   / 27-10-2004
 Fabrikaları 100 bininci araç heyecanı sardı   / 20-10-2004
 En hızlı Ford'a Türkiye'den iki talip   / 13-10-2004
 Yeni yılda, yeni sürprizler   / 06-10-2004
 İranlı kadınlar devrim yaptı   / 29-09-2004
 Hyundai'de ihracat yerli pazarı geçecek   / 22-09-2004
 Kadınlar sektöre damgasını vuracak   / 15-09-2004
 Delikanlı Türk şoför kolunu kırmaz!   / 08-09-2004
 Otomobil tanıtımı için Trabzon'u unutmayın   / 01-09-2004
 Yatırım için teşvik şart   / 25-08-2004
  » Otomobil Yazarları
    Otomobil Dünyası
    Oto Finans
METE TANSU
10'uncu yaşını kutlayan Toyota 'ihracatla'...
ALİ SAYDAM
Helal olsun size, helal olsun!
Yedi göbekten İstanbullu...
Babamı öldür
Babamı öldür
Babaeski'de sahibi olduğu otelde ölü bulunan Saim Beşpınar'ın...
Fuhuşa 'Hayır' diyen Vera ölümü seçti
Fuhuşa 'Hayır' diyen Vera ölümü seçti
İstanbul'a çalışmak için gelen Belaruslu kadın fuhuşa zorlanınca...
'Baharat Kız'Emma baharat ülkesinde
'Spice Girls'in eski üyesi Emma Bunton, Hindistan'a yerleşiyor.
Bill Gates, Sting'i bir gece 'kapatacak'
11 yıldır dünyanın en zengin işadamları listesinin birinci...
Yüce Divan kuruldu
Eski enerji bakanları Ersümer ve Çakan'ın Yüce Divan'da yargılanması...
Genelkurmay'ın tercihi silah değil, diplomasi
Genelkurmay İkinci Başkanı Orgeneral Başbuğ, Kerkük'e müdahale konusunda ABD...
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.